Wantoestanden in de Luchtvaart
Wantoestanden in de Luchtvaart
ACTUEEL

Achtergronden

 

Algemeen

Het lawaai en de uitlaatgassen (ultra)fijnstof van vliegtuigen zijn ziekmakend. Het kan zorgen voor hartaanvallen, kanker, beroertes en andere ziektes. Mensen sterven er sneller door. Ook kinderen blijken veel last te kunnen hebben van vliegtuiglawaai.

Teken zodat we in een stille omgeving met gezonde lucht kunnen wonen.

 

Gezondheid

Wij en de natuur worden vergiftigd door de uitlaatgassen van vliegtuigen (o.a. ultrafijnstof). Deze uitlaatgassen lijken erg op die van diesel auto’s en vrachtwagens, alleen zijn ze veel schadelijker voor de gezondheid. Het is niet te zien of te ruiken. We ademen het wel in. Ze zorgen voor zeer ernstige ziektes. Als 1 vliegtuig opstijgt, komt er evenveel ultrafijnstof vrij als van 1 miljoen vrachtwagens.

In veel steden zijn milieuzones. Diesel auto’s mogen de stad niet in, omdat ze de lucht zo erg vervuilen dat dit ziekmakend is. Terwijl boven onze hoofden hetzelfde en zelfs erger wordt gedaan door vliegtuigen. Nu vliegen er 2 lagen dik vliegtuigen over ons heen; vliegtuigen die over Nederland vliegen en vliegtuigen die op Schiphol landen. Met de extra laagvliegroutes t.g.v. Lelystad krijgen we zelfs een driedubbele laag vliegtuigen en vervuiling over ons heen.

Teken zodat we gezonde lucht hebben om van te leven.

 

Kinderen

Kinderen hebben lees-, leer‐ en aandachtsproblemen door vliegtuiglawaai. Ook hun geheugen gaat achteruit door het lawaai van vliegtuigen.Dit bleek uit onderzoek dat gedaan is voor en na de start van het nieuwe vliegveld van München begin 2000. Op de website van de overheid staat ook dat kinderen o.a. leerproblemen kunnen krijgen door vliegtuiglawaai.

Door vliegtuiglawaai hebben kinderen meer stress hormonen in hun lichaam, gaat hun bloeddruk omhoog en ze gaan ook slechter horen. Hun kwaliteit van leven wordt minder en ze zijn veel minder te motiveren. Toch mag de luchtvaart steeds weer enorm doorgroeien.

Als een vliegveld verdwijnt, gaat het ook beter met kinderen. Daarom is het goed om dit wel aan te pakken!

Teken voor de gezondheid, het welzijn en de toekomst van kinderen.

 

Slaap volwassenen

Een goede nachtrust is de basis van een goede gezondheid. Volwassenen die minder dan 6 uur slapen blijken 12% meer kans te hebben om sneller te sterven. Een te korte nachtrust kan leiden tot hartziekte, hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht.

De productiviteit neemt af door slaaptekort. Voor Duitsland is dat 1,56% van het BNP, zo’n 60 miljard euro. Ook vergroot dit het risico op zelfmoord.

Ook als mensen niet wakker worden door vliegtuiglawaai, blijkt hun bloeddruk te stijgen. Een hoge bloeddruk kan voor verschillende ziektes zorgen zoals hart- en vaatziekten, beroertes, nierziekten en dementie. De meeste mensen voelen niet dat ze een hoge bloeddruk hebben. Daarom wordt het wel een sluipmoordenaar genoemd.

 

 

Slaap kinderen

Kinderen hebben afhankelijk van hun leeftijd minimaal 9 uur slaap nodig. Slaaptekort kan zorgen voor overgewicht, slechte schoolprestaties, minder groei, emotionale instabiliteit en agressiviteit. Slaaptekort wordt ook in verband gebracht met de toename van het aantal kinderen met ADD en ADHD.

 

Nachtvluchten

Vrachtvliegtuigen en sommige chartervluchten mogen de hele nacht door vliegen. Dit is funest voor de gezondheid van volwassenen en kinderen. Een aantal vliegvelden hebben geen nachtvluchten. Dit betekent dat er geen vluchten zijn tussen 23.00 en 5.00. Deze periode is veel te kort voor de meeste volwassenen en zeker ook voor kinderen. Het RIVM heeft onderzocht dat de meeste mensen nog slapen om 6.00. Toch is besloten om vluchten vanaf 5.00 te laten starten.

Teken zodat we in stilte en rust kunnen slapen

 

Verlies stiltegebieden natuur

Echte stilte en rust is moeilijk te vinden in Nederland. Vliegtuigen vliegen zelfs over de stilte- en rustgebieden in de natuur. Meer dan de helft van de stiltegebieden in Noord‐Holland zijn verdwenen. Zuid-Holland heeft al bijna geen stiltegebieden meer. Met de komst van vliegveld Lelystad en de uitbreiding van het vliegveld van Maastricht raken we ook een groot deel van de stiltegebieden in het noorden, oosten en zuiden van Nederland kwijt.

Terwijl de rust en stilte in de natuur essentieel is voor ons welzijn. Het verlaagt onze bloeddruk en vermindert stres.

Teken voor rust en stilte in onze natuurgebieden.

 

Groei door manipulaties van rapporten

Bijna 20 jaar lang, tussen 1989 en 2009, zijn alle rapporten die negatief waren over de groei van Schiphol gemanipuleerd en herschreven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De onrechtmatige groei van Schiphol leidt nu zelfs tot het nieuwe vliegveld Lelystad. Het besluit tot vliegveld Lelystad is genomen tussen 2005 en 2008, ook de jaren dat rapporten zijn gemanipuleerd door het Ministerie.

Teken zodat er een parlementaire enquête komt die een eind maakt aan deze wantoestanden.

 

Klimaat

De uitlaatgassen van vliegtuigen (o.a. C02) versnellen de klimaatverandering. Vliegtuigen maken ook wolken (hoge bewolking/contrails). Dit versterkt de klimaatverandering nog meer. En wij hebben veel minder zonnige dagen!

De lobby van deze sector is zo machtig dat ze zelfs buiten de klimaatakkoorden van Parijs zijn gebleven terwijl zij 1 van de grootste vervuilers gaan worden gezien hun enorme groei.

Teken zodat de versnelde klimaatverandering door de luchtvaart stopt.

 

Geen BTW/accijns luchtvaart

De vervuiler betaalt.....NIET! De luchtvaartsector betaalt geen accijns (soort Btw) voor hun vervuilende brandstof. Ook op tickets zit geen Btw.

Terwijl wij zelfs nog meer belasting moeten gaan betalen voor onze groente en fruit

Teken zodat elke vervuiler betaalt. Ook de luchtvaartsector!

 

Ondanks hernieuwde afspraken zet groei door

Al tientallen jaren worden alle beloftes met betrekking tot het beperken van de overlast door vliegtuigen verbroken. Steeds weer worden nieuwe limieten gesteld. En steeds weer worden deze verbroken. Dit heet nu zelfs ’schiphollen’.

Omwonenden moeten alle overlast accepteren. Rotterdam en Eindhoven zouden kleine zakelijke vliegvelden hebben, maar Eindhoven had vorig jaar al 4,7 miljoen passagiers! Ook de vliegvelden van Maastricht en Eelde blijven groeien, terwijl veel mensen hier tegen zijn.

Teken zodat politici kiezen voor ons, onze gezondheid en onze natuur

 

Actueel

3581 ondertekenaars

Schrijf je in voor de nieuwsbrief