Wantoestanden in de Luchtvaart
Wantoestanden in de Luchtvaart
ACTUEEL
MENU

Ed Nijpels: Vliegtickets moeten duurder worden om klimaatdoelen te halen

21-Aug-2018

Erik van Prooijen     EenVandaag

Ed Nijpels, voorzitter van het klimaatberaad, zegt dat Schiphol aan zijn grens zit. "Vliegen is niet een soort recht", aldus Nijpels. "Mensen doen wel of ze een recht op vliegen hebben, maar dat is niet zo. Er zijn  afspraken gemaakt over het aantal vluchten vanaf Schiphol. Een beperkt aantal vluchten: 500.000 is de grens."

De voorzitter van het klimaatberaad vindt dat de prijs van vliegtickets omhoog moet. "Elke kleuter kan uitrekenen dat er iets niet klopt als je voor 28 euro naar Barcelona kunt vliegen", vindt Ed Nijpels. De luchtvaart zit niet aan tafel bij het klimaatberaad, hoewel het een van de grootste vervuilers is.....


Lees meer

 

Delen van Amsterdam onterecht niet in klaagzone Schiphol

21-Aug-2018

Lezersbrief   Het Parool

LezersbriefDe klaagzone voor Schiphol is te klein, vindt Paroollezer G. van Zelst. ’Bewoners van Zuid, Noord en Centrum worden niet meegeteld.’

Bij het officiële meldpunt voor klachten over Schiphol kunnen alleen mensen klagen die in de klaagzone wonen. Bewoners van Zuid, Noord en Centrum vallen erbuiten en worden niet meegeteld.....


Lees meer

 

Dossier Eindhoven Airport nieuwe testcase voor Eindhovense politiek

21-Aug-2018

Hans Vermeeren     ED

AnalyseEINDHOVEN - De discussie over de toekomst van Eindhoven Airport krijgt deze nazomer een nieuwe start. Groei is niet langer het uitgangspunt. Een gewaagde stellingname, die vooralsnog het voordeel van de twijfel verdient. Wat hebben ze gemopperd het afgelopen jaar, al die bezorgde burgers en omwonenden die zich inzetten om de hinder van luchthaven Eindhoven Airport terug te dringen. Want hoe ze ook hun best deden, het debat over de toekomst van het vliegveld speelde zich af in alle beslotenheid. Op het ministerie van Infrastructuur, en bij de directie van de luchthaven.....


Lees meer

 

Speciaal meldpunt voor geluidsoverlast Lelystad Airport

16-Aug-2018

Klaas-Jan van Woerkom    Luchtvaartnieuws

DEN HAAG - Er komt een speciaal meldpunt voor geluidsklachten rond Lelystad Airport. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een reactie op vragen van kamerlid Cem Laçin van de SP. ....


Lees meer

 

Antwoorden op Kamervragen over bezwaar maken tegen luchtvaartherrie

16-Aug-2018

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) beantwoordt de vragen van het Kamerlid Laçin (SP) over het bericht dat grote groepen gehinderden geen bezwaar meer kunnen maken tegen luchtvaartherrie.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/08/15/antwoorden-op-vragen-van-het-lid-la-in-sp-over-het-bericht-dat-grote-groepen-gehinderden-geen-bezwaar-meer-kunnen-maken-tegen-luchtvaartherrie ....


Lees meer

 

Zweedse regering lanceert omstreden milieutaks op vliegtickets

16-Aug-2018

Metro

De rood-groene Zweedse regering is van plan vanaf volgend jaar een taks in te voeren op vliegtuigtickets. Dat heeft viceminister van Financiën Per Bolund (Milieupartij) vandaag bevestigd. De taks zal 80 tot 430 kronen (8,40 tot 45 euro) per enkel ticket bedragen. De regering zegt de klimaateffecten van de luchtvaart te willen inperken en hoopt dat consumenten voor milieuvriendelijkere alternatieven zullen kiezen. De taks zal enkel gelden voor reizen vanuit Zweedse luchthavens en het bedrag is afhankelijk van de afstand. Voor een reis tussen Stockholm en Brussel gaat het om 8,40 euro.....


Lees meer

 

Ontwikkeling luchtvaart en CO2-emissies in Nederland

16-Aug-2018


Luchtvaart beïnvloedt de opwarming van de aarde door de emissies die plaatsvinden hoog in de lucht. De CO2-emissies van vliegtuigen die in Nederland hebben getankt zijn in twintig jaar met 33% gestegen. Deze stijging is minder sterk dan de 115% stijging van het luchtvaartvolume. Vooral het aantal reizigers naar Europese bestemmingen is sterk toegenomen. Op verzoek van de Omgevingsraad Schiphol heeft het PBL feiten en cijfers inzichtelijk gemaakt over de uitgestoten CO2 van de luchtvaart in Nederland in afgelopen decennia.....


Lees meer

 

Rotterdam Airport stelt besluit toekomstplannen luchthaven uit

16-Aug-2018

Sandra Don    AD

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) houdt de toekomstplannen en de daarbij behorende kosten opnieuw tegen het licht. Daarmee is de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit voorlopig uitgesteld. ....


Lees meer

 

Rotterdam The Hague Airport laat onderzoek naar kosten en baten van groei overdoen

16-Aug-2018

Jan Salden: Rotterdam The Hague Airport laat onderzoek naar kosten en baten van groei overdoen, aldus minister Van Nieuwenhuizen nav reportage

 

https://twitter.com/jan_salden/status/1029381320227659776

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/08/14/beantwoording-kamervragen-van-het-lid-kroger-groenlinks-over-het-bericht-onderzoek-naar-groei-vliegveld-rotterdam-rammelt

....


Lees meer

 

Pak fijnstof bij luchthavens nu aan, de gezondheid van de omwonenden staat op het spel

13-Aug-2018

Hans in ’t Veen en Susanne Kuijpers    Trouw

Opinie Vreemd dat de overheid niets doet tegen fijnstof door vliegen, stellen longarts Hans in ’t Veen en plaatsvervangend directeur Susanne Kuijpers van Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland vast.

Omwonenden van luchthavens hebben niet alleen geluidsoverlast, maar lopen ook gezondheidsrisico’s door het ultrafijnstof dat door vliegtuigen wordt uitgestoten. Recent onderzoek laat zien dat dit niet alleen een probleem is rond Schiphol, maar ook rond kleinere regionale luchthavens, zoals Rotterdam The Hague Airport (RTHA).....


Lees meer

 

Meer vliegtuigen vanaf Schiphol vliegen over Wageningen, Bennekom en Ede

10-Aug-2018

Eric Wijnacker    De Gelderlander

WAGENINGEN - Dit jaar vliegen op ruim 6 kilometer hoogte bijna 10.000 vliegtuigen vanaf, of soms naar, Schiphol over Ede, Bennekom en Wageningen. Dat zijn er meer dan in de jaren 2013 tot en met 2016, toen dat er gemiddeld 7.500 waren. Maar ze vliegen wel veel hoger dan de vliegtuigen die de bestemming Lelystad krijgen.

Vorig jaar steeg het aantal vliegtuigen dat over Ede en Wageningen vloog al tot 9.000, dat waren er nooit eerder zo veel. En de eerste maanden van dit jaar geven aan dat dat record dit jaar gebroken gaat worden.....


Lees meer

 

Rechter geeft Nederlandse Ryanair-piloten gelijk, staking gaat vrijdag door

09-Aug-2018

nu.nl

De staking van Nederlandse Ryanair-piloten gaat vrijdag gewoon door. De bezwaren van Ryanair zijn donderdag door de rechtbank in Haarlem afgewezen. Nederlandse Ryanairpiloten sluiten zich daarmee aan bij de staking van hun collega’s in Ierland, Duitsland, Zweden en België, die ook vrijdag plaatsvinden.....


Lees meer

 

Landelijk meldpunt overlast Schiphol van SP

08-Aug-2018

Directe link naar klachtenformulier: https://amsterdam.sp.nl/form/meldpunt-schiphol-overlast

Schiphol zit aan zijn grenzen. Ondanks gemaakte afspraken over het aantal vliegbewegingen probeert de luchthaven toch op allerlei manieren verder te groeien. Ondertussen neemt de overlast voor omwonenden toe, maar staan zij veelal machteloos.....


Lees meer

 

Nederlandse Ryanair-piloten gaan vrijdag staken, Ryanair stapt naar de rechter

08-Aug-2018

Nos

Nederlandse piloten van Ryanair willen vrijdag staken, heeft vakbond VNV bekendgemaakt. De piloten sluiten zich daarmee aan bij stakingen in Duitsland, Zweden, België en Ierland.

Ryanair probeert de staking via de rechter te verbieden. Mocht de staking wel doorgaan, dan kunnen Nederlandse vakantiegangers waarschijnlijk niet vertrekken vanaf Schiphol, Eindhoven, Maastricht en luchthavens als Weeze (Duitsland) en Brussel Charleroi.....


Lees meer

 

Zelfs lichte blootstelling aan fijnstof verhoogt risico op hartziekten

08-Aug-2018

Uit nieuw Brits onderzoek blijkt dat ook bij mensen die in lichte mate aan fijnstof worden blootgesteld, de risico’s op hartziekten groter zijn. Dat betekent dat de fijnstofnormen die nu worden gehandhaafd niet voldoende zijn om ons te behoeden voor gezondheidsrisico’s. “Er kan absoluut meer gedaan worden om de hoeveelheid fijnstof in de lucht terug te dringen,” aldus hoogleraar volksgezondheid Lex Burdorf.....


Lees meer

 

Vragen Van Raan over bericht dat MKBA voor groei Schiphol niet voldoet

08-Aug-2018

PvdD:Vragen van het lid Van Raan aan de minister van I&W over het bericht dat de MKBA voor de groei van Schiphol niet voldoet aan de daarvoor door de Kamer vastgestelde criteria en aantoonbare onjuistheden bevat.....


Lees meer

 

Minder geluidshinder? Totale onzin, KLM!

06-Aug-2018

Lezersbrief    Het Parool

LezersbriefKLM-topman Pieter Elbers stelde dat geluidshinder significant is gedaald. Bewoner van Nieuw-West J. Leegwater noemt dit ’totale onzin’: ’Ik nodig de heer Elbers uit een dagje door te brengen bij ons om de overlast aan den lijve te ondervinden.’....


Lees meer

 

Luchtvaartsector geeft zegen aan nieuwe versie local rule Schiphol

03-Aug-2018

Nieuwsblad Transport

De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol hebben een aangepaste versie van de local rule op Schiphol goedgekeurd voor extra vrachtvluchten op de luchthaven. Dat bevestigen bronnen binnen het Coördination Committee Netherlands (CCN), het overlegorgaan van alle luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. De regeling maakt het mogelijk om geannuleerde vluchten om te zetten in extra vrachtslots op de luchthaven.....


Lees meer

 

Vliegveld Eelde: Juichen om niets

03-Aug-2018

Bartjens   FD

Juichend is het persbericht. ’Voor Groningen Airport Eelde was 2017 een goed jaar. Een passagiersgroei van 26%. Daarnaast heeft Groningen Airport Eelde in 2017 een positief financieel resultaat geboekt.’ Het kan niet op daar in het noorden.

Maar verderop in het persbericht staan wat zinnetjes die de lezer wantrouwig maken. Wat blijkt: het positieve resultaat komt voort uit het feit dat de kosten voor brandweer en beveiliging in het vervolg door de aandeelhouders worden gedragen. De aandeelhouders zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen.

De jaarrekening geeft aan dat er een subsidie van €2,5 mln is ontvangen. Die subsidie is onder verschillende posten in de boekhouding ondergebracht. Maar de subsidie blijkt wel de reden dat de de kosten van de luchthaven in 2017 zijn teruggelopen van €7 mln naar €4,7 mln. Zonder subsidies en bijdragen lag het operationele kostenniveau op vrijwel hetzelfde niveau als in 2016.....


Lees meer

 

Schiphol is al lang geen motor van de Nederlandse economie

02-Aug-2018

Floor Milikowski    De Groene Amsterdammer

Onderzoek De toekomst van Schiphol Vlag, volkslied, vliegveld

Decennialang moest en zou Schiphol de economie aanjagen. Inmiddels zijn er grote twijfels over verdere groei. De economische opbrengsten van meer vluchten en meer passagiers wegen niet op tegen de overlast. Maar: ‘Je krijgt te maken met een oer-Hollands gevoel en met Hollands glorie.’....


Lees meer

 

Proef met geluidshinder op Eindhoven Airport

27-Jul-2018

Hans Vermeeren    ED

EINDHOVEN - Eindhoven Airport en Ryanair gaan in de week van 20 augustus experimenteren met twee verschillende manier van opstijgen van vliegtuigen. Omwonenden van het vliegveld wordt gevraagd om via online enquête te laten weten hoe ze de geluidsoverlast ervaren.

Het gaat om een test met twee verschillende klimprofielen. Bij de ene wordt de hinder voor dicht bij het vliegveld wonende mensen beperkt. Bij de andere gaat het juist om de hinder voor verder weg wonenden te beperken. 

....


Lees meer

 

172.000 extra mensen last van geluidshinder

27-Jul-2018

AD

Door de nieuwbouwplannen rondom Schiphol krijgen zo’n 172.000 meer mensen last van geluidshinder en (ultra)fijnstof. Daarvoor waarschuwt de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland op basis van een eigen inventarisatie van de laatste woningbouwcijfers.....


Lees meer

 

Omwonenden Schiphol zijn monddood gemaakt

25-Jul-2018

Herman Stil   Het Parool

Omwonenden van Schiphol zijn gepikeerd dat er niet naar hen wordt geluisterd, omdat inwoners buiten de ’klaagzone’ geen belanghebbende kunnen zijn. Ook politiek en wetenschap zijn verbaasd.Dat blijkt uit de reacties op de afwijzing, eerder deze maand, van twee bezwaren tegen het toezicht op Schiphol die een inwoner van Baarn kreeg en waarover Het Parool dinsdag scheef. Volgens de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) is hij geen belanghebbende, omdat hij niet binnen de geluidszone woont.

"Is er dan soms geen overlast buiten de geluidszone?" zegt Kees Weijer van Platform Vliegoverlast Amsterdam. "Dit betekent dat veel Amsterdammers ook geen belanghebbende zijn." ....


Lees meer

 

Rotterdamse luchthaven voor groot deel verantwoordelijk voor fijnstof

25-Jul-2018

Yvonne Keunen    AD

Vliegvelden zijn doorgaans vooral in het nieuws vanwege lawaai, voor het eerst is nu onderzoek gedaan naar de vervuiling van de lucht. In opdracht van de Rotterdamse luchthaven zelf onderzocht TNO waar de ultrakleine deeltjes stof in de lucht precies vandaan komen.

Eind vorig jaar zette TNO een maand lang drie meetposten neer: twee aan weerszijden van de startbaan en één aan de Veldkersweg in Schiebroek. Wat blijkt? 15 procent van de concentratie ultrafijnstof in de lucht wordt veroorzaakt door vliegtuigen die taxiën, landen en opstijgen. ....


Lees meer

 

Te ver van Schiphol, dan geen protest

24-Jul-2018

Luchtvaart: Geluidsoverlast ook buiten de regio

Niet alle omwonenden mogen Schiphol ter verantwoording roepen, last of geen last, stelt het ministerie van Infrastructuur. Een inwoner van Baarn woont onder de vliegroute, maakte bezwaar en kreeg nul op rekest.


INGENIEUR ITS VAN DER ES UIT BAARN IS VOLGENS DE LUCHTVAARTINSPECTIE GEEN BELANGHEBBENDE BIJ SCHIPHOL.....


Lees meer

 

Beroepsklager Schiphol: De inspectie gebruikt kulargumenten

24-Jul-2018

Herman Stil   Parool

Wie te ver van Schiphol woont, mag de luchthaven niet ter verantwoording roepen. Wat ver is, blijkt rekbaar. Een inwoner van Baarn woont pal onder de vliegroute en maakte bezwaar. Hij trok een beerput open.....


Lees meer

 

Wie te ver van Schiphol woont, mag geen bezwaar maken

24-Jul-2018

Herman Stil    Parool

Omwonenden van Schiphol die niet in het zwaarst gehinderde gebied wonen, mogen geen bezwaar maken tegen maatregelen op de luchthaven. Ook bezwaarmakers tegen Lelystad Airport staan straks buitenspel.....


Lees meer

 

Hoe milieuminister Margreeth de Boer werd verslagen door Schiphol

22-Jul-2018

2014 Anne de Blok, Jonas Kooyman en Beike Looijse    Follow the Money

Milieuminister Margreeth de Boer (PvdA) is in de jaren ’90 behoorlijk pootje gelicht in het ‘hete’ Schiphol-dossier. Het milieu mocht de economische groei uiteindelijk niet in de weg staan. Een reconstructie. ....


Lees meer

 

Marcel van Roosmalen: Schiphol is tegen ganzen, tegen bomen en tegen mensen.

19-Jul-2018

Kort filmpje: Schiphol de grootste vervuiler van allemaal, komt op voor het milieu door de kleine vervuiler te beboeten. Ze gaan gewoon door met het kapot maken van de aarde. Schiphol is de grote boze wolf die eerst roodkapje opeet en daarna bordjes in het bos zet waarop staat dat je beter niet alleen kunt gaan wandelen, aldus van roosmalen op NPO radio1. https://twitter.com/NPORadio1/status/1019176191972945920https://twitter.com/NPORadio1/status/1019176191972945920

https://www.youtube.com/watch?v=yg5gHKlJZa4

https://twitter.com/NPORadio1/status/1019176191972945920

....


Lees meer

 

Eindhoven Airport proefcasus voor luchtvaart Nederland

19-Jul-2018

Michel Theeuwen    ED

EINDHOVEN - Eindhoven Airport wordt een proeftuin voor de luchtvaart van de toekomst in Nederland. In een half jaar tijd moeten alle partijen samen concrete en innovatieve en duurzame maatregelen bedenken voor de toekomst van de luchthaven. ....


Lees meer

 

Minister Cora van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport gaat er gewoon komen

18-Jul-2018

Verslag: Sander ’t Sas  Redactie: Miriam Heijenga   EenVandaag

Lelystad Airport, de nieuwe dependance van Schiphol, gaat er hoe dan ook komen. Ondanks het massale protest van omwonenden en het feit dat de belevingsvlucht op 30 mei meer geluid produceerde dan toegelaten. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat  in EendVandaag. “Er is nu eenmaal een politiek besluit genomen”, aldus Van Nieuwenhuizen.....


Lees meer

 

Dit geklungel met Schiphol gaat me aan het hart

14-Jul-2018

Roger Cohen   fd

’Dit geklungel gaat me aan het hart’, zegt Guus Berkhout. De emotie spat ervan af als de 78-jarige emeritus hoogleraar praat over Schiphol. Al twintig jaar houdt hij zich bezig met het lot van de luchthaven en haar omwonenden, maar zijn ergernis wordt alleen maar groter. ’We hebben zo veel deskundigheid in Nederland, maar Schiphol laat het echt van alle kanten afweten.’

Artist’s impression van de nieuwe A-terminal op Schiphol. De hal, die een capaciteit krijgt van 14 miljoen reizigers per jaar, moet in 2023 in gebruik worden genomen.
Artist’s impression van de nieuwe A-terminal op Schiphol. De hal, die een capaciteit krijgt van 14 miljoen reizigers per jaar, moet in 2023 in gebruik worden genomen.Illustratie: KAAN Architecten/Filippo Bolognese

Schiphol worstelt. De luchthaven zit na jaren van forse groei op slot. De opening van luchthaven Lelystad, die moet leiden tot meer ruimte op Schiphol, is al twee keer uitgesteld. Ondertussen brokkelt de maatschappelijke steun voor de Nederlandse luchtvaart in hoog tempo af.

Doodzonde en onnodig, vindt Berkhout, die de problemen op Schiphol wijt aan verkeerde keuzes in de groei, waardoor afspraken met omwonenden niet konden worden nagekomen. Deze week verscheen zijn boek Schiphol, een visie op de toekomst. Het moest een kort boek worden. ‘Ik wilde onder de 100 bladzijden blijven. Een dik boek leest niemand.’

De kern van Berkhouts betoog: om het vertrouwen in de luchthaven en het draagvlak voor Schiphol te herstellen moet de overheid de overlast niet langer berekenen, maar meten met een transparant en rechtsgeldig meetnetwerk. Dat op feiten gebaseerde systeem kan ook de informatie leveren waarmee de overheid omwonenden kan compenseren die buitensporige lawaaihinder ondervinden van Schiphol. De luchthaven moet zich concentreren op economisch belangrijke vluchten.

’Voortdurende tegenwerking’

Het is niet de eerste keer dat Berkhout een eigen geluid laat horen over Schiphol. In 2002 stapte hij op als voorzitter van de onafhankelijke Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid, die toenmalig verkeersminister Tineke Netelenbos moest adviseren over de invoering van nieuwe geluidsnormen voor de luchthaven. De Delftse hoogleraar kon zijn werk niet onafhankelijk uitvoeren en ondervond ’voortdurende tegenwerking’ van het ministerie. ‘Die periode was voor omwonenden beslissend’, stelt Berkhout. ‘Vanaf die tijd is het bergafwaarts gegaan.’

Ruim vijftien jaar later is Berkhout alleen maar kritischer geworden over de koers van Den Haag. ’De politiek heeft elke keer weer de verkeerde keuze gemaakt. Dat kunnen we ze aanrekenen, want ze zijn gewaarschuwd. Ik weet nog goed dat ik tegen mevrouw Netelenbos heb gezegd: het Schiphol-dossier zal de politiek blijven achtervolgen. We zijn er nog steeds mee aan het haspelen.’

Waarom maakt u zich zo druk?

‘Kijk naar Nederland: export is de basis van onze welvaart. We moeten het dus hebben van goede verbindingen naar de wereld. Al het andere moet daar dienstbaar aan zijn. Maar alle bewindslieden en parlementariërs in de afgelopen tien jaar hebben gewoon toegelaten dat Schiphol vol kwam te zitten met franjevluchten. Dat is de kern van het probleem! Zeker 100.000 van de 500.000 vluchten hadden er nooit mogen komen. Schiphol laat het van alle kanten afweten. Je merkt het al bij het binnenkomen. Het is enorm druk geworden. Overal zie je rijen, bij de incheckbalies, bij het beveiligingspersoneel, de paspoortcontrole. Dat komt omdat er overal geknepen wordt. Ze hadden de winst niet moeten doorsluizen naar Den Haag, maar moeten investeren in een beter Schiphol! Hoe kun je als overheid zeggen dat de luchthaven vreselijk belangrijk is, en ondertussen elk jaar €150 mln aan dividend uit de kas halen, terwijl je ziet dat een aantal dingen niet goed lopen?’

U heeft het veel over ’de politiek’. Het kabinetsbeleid vertegenwoordigt toch de wil van het electoraat?

’Nee. Infrastructuur en Waterstaat en Schiphol is een. Het is echt niet zo dat het ministerie er voor de burger zit. Infrastructuur zit er voor Schiphol. Het is twee handen op een buik. Als ik wat met Netelenbos besprak, had ik een paar dagen later Gerlach Cerfontaine (toenmalig Schiphol-topman, red.) aan de telefoon met de inhoud van dat gesprek. Het is altijd alleen maar groei, groei, groei. Leefomgeving telt niet mee.’

Schiphol was met de Alderstafel toch jarenlang een voorbeeld voor andere luchthavens hoe je kunt overleggen met omwonenden?

’Kent u het begrip kluitjesvoetbal? Hans Alders was daar meester in. Hij zei: “Natuurlijk moeten we het samen oplossen.” Maar dan kwam hij met detailzaken - het maximale aantal vluchten per baan bijvoorbeeld - en dan stortten de bewoners zich erop om dat heel precies uit te zoeken. Ondertussen gingen Schiphol en de politiek gewoon verder met groei. Dat is een hele slimme aanpak. Met al die details wordt het vreselijk ingewikkeld, iedereen wordt er doodmoe van. Als de mensen moe werden, drukte Alders zijn eigen agenda door.’

CV

Prof. Dr. Ir. Guus Berkhout (1940) is emeritus hoogleraar in de geofysica en seismische beeldvorming.

Na een studie elektrotechniek aan de TU Delft (1963) promoveerde Berkhout in 1970 cum laude in de natuurkunde.

Vanaf 1964 werkte hij bij Shell.

In 1976 werd hij hoogleraar aan de TU Delft.

Tussen 1998 en 2001 was hij lid van het college van bestuur van de TU Delft, vanwege meningsverschillen over de toekomstplannen voor de universiteit.

Van 2000 tot 2002 was hij voorzitter van de commissie die het kabinet-Kok II adviseerde over de geluidshinder van Schiphol.

Berkhout is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en senior lid van de Nederlandse Academie voor Technologie en Innovatie (AcTI).

U pleit voor een nieuw stelsel.

‘Het is niet verbazingwekkend dat de discussie over geluidsoverlast en de groei van Schiphol zo verschrikkelijk ingewikkeld en mistig gaat. We weten niet waarover we spreken, want we meten niets. Niemand weet hoeveel lawaai er werkelijk wordt gemaakt, want we werken alleen met onbetrouwbare rekenmodellen. De politiek is gek op modellen. Want modellen hebben knoppen, waar je aan kan draaien. Als het antwoord je niet bevalt, draai je aan die knoppen.’

’De huidige Lden-maat (een maat die geluidsbelasting door omgevingslawaai uitdrukt, red.) is volledig ongeschikt om te bepalen hoeveel hinder mensen hebben van dat vliegtuiglawaai. Vliegtuiglawaai is namelijk heel anders dan verkeerslawaai: het gaat met enorme pieken en dalen. Mensen worden daar helemaal gek van: het is onvoorstelbaar hinderlijk. Dat vraagt om een heel andere maat.’

’Daarom moeten we een geluidsdatabase opbouwen van het daadwerkelijke lawaai, gekoppeld aan een database van de werkelijk ondervonden hinder. Die kunnen we vervolgens koppelen met een derde database, de klachtendatabase. Zo kunnen we ook de veelklagers er uitfilteren. Dat kan allang, in deze tijden van big data. We analyseren overal tot in detail de meest ingewikkelde processen, maar op Schiphol, dat zo belangrijk is voor ons, zitten we nog met ouderwetse modellen te rommelen.’

’Iedereen moet kunnen zien wat er op de luchthaven gebeurt, tot op detailniveau, per vliegtuig, zelfs per piloot. Dit kan een rechtsgeldig meetsysteem opleveren, waar burgers zich op kunnen beroepen en mee naar de rechter kunnen gaan. Daarmee komt ook het vertrouwen terug. Want ook emotie speelt een rol bij beleving van hinder. Hoe sympathiek is de lawaaimaker? Als ik een verdomd aardige buurman heb, is het niet erg dat hij weer aan het timmeren is. Maar als ik een bloedhekel heb aan die man, dan erger ik me rot. Dat is de situatie die is ontstaan.’

Zal luchtvaart niet altijd overlast opleveren?

’We moeten realistisch zijn. Omwonenden van Schiphol zullen altijd een achterstand houden in welzijn. Je kunt geluid van vliegtuigen nou eenmaal niet tegenhouden met een geluidsscherm, zoals bij het verkeer. Maar we kunnen wel eerlijk zijn. We kunnen tegen omwonenden zeggen: heel Nederland profiteert van Schiphol, jullie dragen de lasten en we compenseren dat, bijvoorbeeld met een lagere onroerendezaakbelasting. Alleen al die erkenning is goud waard.’

 

https://fd.nl/economie-politiek/1261587/dit-geklungel-met-schiphol-gaat-me-aan-het-hart

....


Lees meer

 

Pokerspel rond Lelystad Airport

14-Jul-2018

Yteke de Jong en Paul Eldering   De Telegraaf

Er is twijfel of het lukt om vakantieverkeer naar Lelystad Airport uit te plaatsen. Dat blijkt uit een rondgang in de sector naar aanleiding van de publicatie van de zogeheten verkeerverdeelregels (VVR). Alleen luchtvaartmaatschappijen die een landingsslot achterlaten op Schiphol zijn welkom op Lelystad, is het plan van het kabinet.....


Lees meer

 

Lot Schiphol en Lelystad nu in handen van Brussel

13-Jul-2018

Eva Schouten    Up in the sky

Het toekomstige lot van luchthavens Schiphol en Lelystad ligt nu in handen van Brussel. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de verkeersverdelingsregel ter goedkeuring naar Brussel gestuurd.....


Lees meer

 

Minister gaat extra geluid belevingsvlucht Lelystad Airport onderzoeken

09-Jul-2018

Nu.nl

Het vliegtuig dat onlangs een belevingsvlucht uitvoerde rond Lelystad Airport heeft meer geluid gemaakt dan vooraf was berekend. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) laat daar onderzoek naar doen. Ze zal ’’deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor’’. ....


Lees meer

 

Regiegroep belevingsvlucht: Geluidshinder in milieurapport Lelystad Airport mogelijk onjuist

09-Jul-2018

Paolo Laconi    de Stentor

De verwachte geluidshinder van Lelystad Airport zoals in het milieueffectrapport wordt beschreven is mogelijk onjuist. Dat stelt de regiegroep die de belevingsvlucht op 30 mei voorbereidde in een evaluatie. Ze roept minister Cora van Nieuwenhuizen op onderzoek te doen.....


Lees meer

 

Onderzoek naar groei vliegveld Rotterdam rammelt

09-Jul-2018

Redactie: Marja SolVerslag: Jan Salden   EenVandaag

Het onderzoek naar de kosten en baten van uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport rammelt. Opbrengsten zijn sterk overschat, terwijl de kosten en nadelen voor de omgeving te laag zijn ingeschat. Dat stellen twee economen die op verzoek van omwonenden van de luchthaven de zogeheten ‘maatschappelijke kosten-baten analyse’ (mkba) tegen het licht hebben gehouden. Volgens de onderzoekers biedt het onderzoek onvoldoende basis om een besluit te nemen over groei van het vliegveld en moet het worden herzien. ....


Lees meer

 

Stop met groeidenken Schiphol

08-Jul-2018

Frans van den Berg    Haarlems Dagblad

Het gevoerde Schipholbeleid vormt een zwarte bladzijde in de politieke geschiedenis van ons land. De slechte luchtvaartwet blijft de politiek achtervolgen en de omwonenden zijn er alleen maar op achteruit gegaan.....


Lees meer

 

Tienpuntenplan voor Schiphol van professor Berkhout

07-Jul-2018

Frans van den Berg    Haarlems Dagblad

Omwonenden moeten stoppen met hun slachtofferrol, Schiphol moet niet uit zijn op winstmaken en de politiek moet stoppen met sjoemelmodellen.

Dat zijn drie aanbevelingen die professor Guus Berkhout doet in zijn boek ’Schiphol, een visie op de toekomst’.

In een Tienpuntenplan geeft Berkhout aan hoe Schiphol haar vitale rol voor de Nederlandse economie kan voortzetten, terwijl tegelijkertijd de leefkwaliteit rondom de luchthaven aanzienlijk kan worden verbeterd.....


Lees meer

 

Vliegt er straks echt geen vrachtverkeer laag over Zwolle? Tweede Kamer wordt steeds huiveriger

05-Jul-2018

RTV Oost

De Tweede Kamer is steeds kritischer over vrachtvervoer via Lelystad Airport. Dat komt omdat de minister zich genoodzaakt voelt om meer vrijheid te nemen in de omschrijving van het vliegverkeer dat ze vanaf Schiphol Airport naar Lelystad kan verhuizen. Van Nieuwenhuizen blijft herhalen dat het juridisch niet mogelijk is om alleen bepaalde vluchten of toestellen naar Lelystad te brengen. 

"Ik kan geen beperkingen stellen aan het type vliegtuig en het soort vluchten dat vanaf Lelystad zal plaatsvinden", aldus Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat.....


Lees meer

 

Piloten stappen vermoeid en ziek in de cockpit

05-Jul-2018

nos

Een meerderheid van de piloten heeft weleens te vermoeid of ziek een vliegtuig bestuurd. Uit een peiling van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) komt naar voren dat 62 procent er weleens te laat is achtergekomen dat er niet had mogen worden vertrokken.

VNV-voorzitter Van den Hudding noemt de bevindingen zorgelijk. Hij wijt het hoge percentage deels aan de werkdruk. Bijna negen op de tien piloten vinden dat de druk de afgelopen tien jaar is toegenomen.....


Lees meer

 

Zorgen over Lelystad Airport na afwijzing Europese Commissie

03-Jul-2018

Paolo Laconi   de Stentor

AnalyseHet kabinet wilde vakantiemaatschappijen van Schiphol naar Lelystad Airport dwingen. De Europese Commissie veegt die maatregel echter van tafel. Een zware tegenvaller voor Lelystad Airport. Immers: hoe krijg je de Flevolandse luchthaven nu wél vol met vakantievluchten van Schiphol?....


Lees meer

 

Minister sluit akkoord voor veiliger Schiphol

03-Jul-2018

Minister Cora van Nieuwenhuizen en de luchtvaartsector hebben een overeenkomst gesloten om de veiligheid op Schiphol te verbeteren. Kern van het convenant ‘Veiligheidsverbetering Schiphol’ is dat de sector komt tot een integraal veiligheidsmanagementsysteem op de luchthaven. Ook de verbetering van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen door de Inspectie Leefomgeving en Transport is in de overeenkomst vastgelegd. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/nieuws/2018/07/02/minister-sluit-akkoord-voor-veiliger-schiphol  ....


Lees meer

 

Minister concludeert ten onrechte dat Schiphol kan groeien

03-Jul-2018

Herman Stil    Het Parool

Schiphol kan ’beperkt groeien’ zonder dat de veiligheid van omwonenden in het gedrang komt. Dat blijkt uit onderzoeken die dinsdag aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Actiegroepen zijn woest.....


Lees meer

 

Beveiligers Schiphol bereiden acties voor: chaos dreigt tijdens zomervakantie

03-Jul-2018

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet    NH

SCHIPHOL - Beveiligers op Schiphol gaan actievoeren op de luchthaven. Dat kunnen stiptheidsacties of zelfs werkonderbrekingen zijn. De beveiligingsbedrijven zijn niet ingegaan op het ultimatum dat de vakbonden FNV en CNV hadden gegeven voor een betere cao. Dat ultimatum gold tot gisterochtend 10.00 uur.....


Lees meer

 

Parkeren melkkoe Eindhoven Airport

30-Jun-2018

Bart-Jan van Rooij   Eindhovens Dagblad

EINDHOVEN - De parkeerplaats is toepasselijk Gold gedoopt: wie een paar uur parkeert tegenover de terminal van Eindhoven Airport is goud geld kwijt.

Wie bij Eindhoven Airport net wat te lang eersterangs parkeert, krijgt een gepeperde rekening. Eén minuutje langer dan 120 minuten parkeren op de zogeheten ’kiss & ride’-plek, vlak bij de terminal en de kassa brengt bijna vijf tientjes in rekening. Bij de betaalautomaat zorgen de woekerprijzen geregeld voor geschrokken en boze gezichten van automobilisten die familie of vrienden ophalen of wegbrengen.  ....


Lees meer

 

Vliegtuigenplaag boven Gouda

29-Jun-2018

Gouds Dagblad

Wat een drukte in de lucht boven Gouda! Nog nooit zo idioot geweest. Drukte boven Korte Akkeren / Gouda. Iedere twee minuten een dalend vliegtuig richting Schiphol.
Om de 2 minuten een vliegtuig over je huis. Lekker zo in de tuin met al die herrie boven je. Nog een week en dan moet het over zijn. Vanochtend valt het mij ook op. Ze vliegen achter elkaar over de wijk heen. Bizar druk in de lucht. Minder dan 2 min verschil. Het lijkt hier Hoonhorst wel. Extreem veel laag overkomend vliegverkeer.....


Lees meer

 

Veiligheidsrisico vliegverkeer Schiphol zwaar onderschat

29-Jun-2018

Omwonenden van Schiphol maken zich ernstig zorgen over het bagatelliseren van de veiligheidsrisico’s van het vliegverkeer op Schiphol. Het in april 2017 uitgebrachte rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) is onthullend en onthutsend: ”De Onderzoeksraad acht een besluit over verdere groei (boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen), voor of na 2021, pas mogelijk nadat de in dit rapport aanbevolen maatregelen zijn genomen en de risico’s nu en in de toekomst structureel zijn verminderd”. Op basis van de opvolging schrijft de OvV een jaar later: “De partijen moeten zich primair richten op het voorkomen van veiligheidsrisico’s, ook als dit consequenties heeft voor bijvoorbeeld de capaciteit van de luchthaven”.....


Lees meer

 

Uitstoot van luchtvaart en scheepvaart vanuit Nederland buiten klimaatwet

27-Jun-2018

Vandaag werd bekend dat de langverwachte klimaatwet er eindelijk komt. “Door een breed gesteunde Klimaatwet in behandeling te nemen, laat Nederland zien de strijd tegen klimaatverandering serieus te nemen,” aldus Natuur & Milieu, Greenpeace en Milieudefensie. “Er zijn maar een paar landen die hun ambities momenteel in een wet hebben verankerd. We vinden het fantastisch dat Nederland zich hiermee bij deze koplopers schaart.

Echter, ten opzichte van de originele tekst worden helaas wel twee stappen terug gezet: het CO2-besparingsdoel is van 55% naar 49% bijgesteld en de keiharde resultaatsverplichting voor 2030 is verdwenen. Dat is teleurstellend en past niet bij de ambities van ‘het groenste kabinet ooit’.....


Lees meer

 

Vijf redenen waarom Schiphol niet kan groeien

27-Jun-2018

Er zijn vele redenen waarom Schiphol niet zou moeten groeien, de vijf belangrijkste op een rijtje

....


Lees meer

 

Omwonenden Schiphol verliezen hoger beroep bij Raad van State tegen ministerie

27-Jun-2018

Jan Salden‏ @jan_salden

Omwonenden #Schiphol verliezen hoger beroep bij Raad van State tegen ministerie over, in hun ogen, "gesjoemel" door toenmalig minister Eurlings met geluidsnormen in 2007.https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=95637&summary_only=&q=  ....


Lees meer

 

Minister moet eind maken aan gedoogsituatie Schiphol

27-Jun-2018

Redactie: Jan Salden, verslag: Marja Sol    EenVandaag

De overheid moet een eind maken aan de gedoogsituatie rond de geluidsoverlast van Schiphol. Het niet optreden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tegen de overschrijding van geluidslimieten rond de luchthaven duurt te lang en ondermijnt de rechtspositie van omwonenden.....


Lees meer

 

Eindhoven-Noord heeft pech met vliegtuiglawaai

24-Jun-2018

Vanda van de Kooi    Eindhovens Dagblad

Defensie stelt in een reactie op klachten van bewoners van Eindhoven-Noord dat de keuzevrijheid van de luchtverkeersleiding klein is, binnen de geldende afspraken.

En daar valt nu niet aan te tornen, aldus het Eindhovense college van B en W in antwoord op vragen van het Bewoners Platform Woensel Noord. ....


Lees meer

 

Duizenden mensen in zes plaatsen protesteren tegen groei luchtvaart

23-Jun-2018

Nu.nl

Enkele duizenden demonstranten protesteren zaterdagmiddag in zes plaatsen tegen de groei van de luchtvaart. Met spandoeken met opschriften als ’Luchtvaart groeien doet de aarde gloeien’, ’Luchtvaart die zorgen baart’, ’Red de rust in Hoenderloo’ en ’Noodlanding voor het klimaat’ tekenen zij verzet aan tegen de toename van het aantal vliegbewegingen.....


Lees meer

 

Schiphol is een van de goedkoopste luchthavens

23-Jun-2018

 
....


Lees meer

 

Minister gaat verplaatsing Schiphol naar Noordzee onderzoeken

23-Jun-2018

Het Financieele Dagblad

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaat een verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee onderzoeken. Een Kamermeerderheid had daarom verzocht. De VVD-bewindsvrouw komt met een ’quick scan’, die mogelijk leidt tot een uitgebreidere studie en aanbevelingen in de volgend jaar te verschijnen Luchtvaartnota.....


Lees meer

 

Maastricht Aachen Airport in verzet tegen nieuwe vliegtaks

23-Jun-2018

Monique Evers   De Limburger

Vliegveld Maastricht Aachen Airport zal zich gaan verzetten mocht staatssecretaris Menno Snel (Financiën) daadwerkelijk een nationale vliegtaks invoeren om zo de staatskas te spekken.

Dat zegt Jos Roeven, directeur van de luchthaven in Beek.....


Lees meer

 

Belasting op vliegen heeft geen effect op aantal vluchten

23-Jun-2018

Nu.nl

 

Als de overheid een nationale vliegtaks instelt, heeft dat nauwelijks effect op het klimaat, want het aantal vluchten vermindert niet. Dat blijkt uit een uitgelekt onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën. Onderzoeksbureau CE Delft analyseerde tien verschillende typen heffingen en concludeert dat in alle gevallen 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven.....


Lees meer

 

Het is tijd om Schiphol te laten krimpen

23-Jun-2018

’Het Nederlandse klimaat verwacht van bijna elke sector inspanningen,’ schrijft Tweedekamerlid Lammert van Raan (PvdD) in Het Parool. ’Behalve van de landbouw en de luchtvaart.’Het valt niet uit leggen dat de luchtvaart buiten het aanstaande klimaat­akkoord wordt gehouden. Toch blijft het zelfbenoemde groenste kabinet ooit de buitensporige klimaatkosten van de luchtvaart afwentelen op toekomstige generaties. ....


Lees meer

 

Geluidsberekeningen Schiphol kloppen opnieuw niet

22-Jun-2018

Eelco Hiltermann    RTLZ

Mag Schiphol uitbreiden of niet? Die politiek gevoelige vraag wordt voorlopig niet beantwoord. De reden: een belangrijk adviesrapport verschijnt minimaal twee maanden later dan gepland, omdat de geluidsberekeningen niet kloppen. ....


Lees meer

 

Geen dubbele petten meer voor Schiphol ambtenaren

21-Jun-2018

ANP    Nos

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur maakt een einde aan de dubbele petten van haar ’Schiphol-ambtenaren’. Dat schrijft ze aan de Tweede Kamer naar aanleiding van berichtgeving van de NOS. Tot dusver hadden die ambtenaren op het ministerie twee rollen: ze adviseerden Schiphol bij het opstellen van het milieueffectrapport (MER) en zouden dat rapport vervolgens ook moeten goedkeuren. Van het rapport hangt veel af. Op basis van de berekeningen in dit milieurapport wordt besloten hoeveel Schiphol mag groeien na 2020.....


Lees meer

 

Minister rolt rode loper uit voor Emirates op Schiphol

21-Jun-2018

Klaas-Jan van Woekerom   Luchtvaartnieuws.nl

DEN HAAG - Minister Cora van Nieuwenhuizen ziet geen bezwaren om Emirates de ruimte te geven voor een derde dagelijkse vlucht tussen Dubai en Schiphol. De luchtvaartmaatschappij wil met ingang van het winterseizoen naast de twee huidige Airbus A380’s een Boeing 777 op de route inzetten.....


Lees meer

 

Informatie Rijksoverheid over de Luchtvaart

21-Jun-2018

....


Lees meer

 

Grootscheepse verbouwing verkeerstoren Schiphol waardoor 700.000 vluchten mogelijk zijn

21-Jun-2018

Herman Stil   Het Parool

De luchtverkeersleiding op Schiphol gaat de komende drie jaar circa 90 miljoen euro investeren in een verjonging. Zo gaat de verkeerstoren op Schiphol Centrum grondig op de schop en wordt op Schiphol Oost een nieuw trainingcentrum gebouwd.Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wil daarmee in 2021 klaar zijn voor verdere groei van het vliegverkeer en een nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim.....


Lees meer

 

Meerderheid wil einde aan groei Schiphol: Het wordt gewoon te gek

20-Jun-2018

NH Nieuws

SCHIPHOL - Het NH Nieuws panel vindt verdere groei Schiphol onacceptabel. Dat blijkt uit een enquête van het NH Nieuws, waaraan 940 mensen uit de hele provincie meededen.

Nu Schiphol aan de 500.000 vliegbewegingen per jaar zit, moet de rem erop. Het kabinet heeft bepaald dat het aantal vluchten tot en met 2020 niet verder mag stijgen. Verschillende partijen in de luchtvaartsector pleiten er echter voor om de komende jaren toch verder uit te breiden. Daarvoor lijkt onder Noord-Hollanders onvoldoende draagvlak, gezien de uitslag van onze enquête.....


Lees meer

 

Jan Paternotte D66: Luchtvaart moet nog in het klimaatakkoord

20-Jun-2018

Bezoek bij Schiphol met D66 A’dam & H’meer om te zien hoe de luchthaven met elektrische bussen, warmte/koudeopslag, zonnepanelen op vliegtuigtrappen en groene walstroom CO2-neutraal is geworden. Qua niet-vliegen dan, want luchtvaart moet nog in het klimaatakkoord!

https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384

 

https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384

https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384

https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384https://twitter.com/jpaternotte/status/1008715704395280384

....


Lees meer

 

Vliegen op biomassa? Ga fietsen

20-Jun-2018

Hendrik J. Kaput   MSN Lifestyle

De kranten stonden afgelopen week vol van het goede nieuws: we kunnen straks milieuvriendelijk vliegen op biomassa. De CO2 die we dan uitstoten is niet klimaatverpestend toegevoegd vanuit fossiele brandstoffen, maar behoort dan weer tot de natuurlijke omzet die afkomstig is uit gewassen en hun koolstofcyclus. Te mooi om waar te zijn? Inderdaad. Hendrik Kaput rekent het voor.....


Lees meer

 

Minister zet streep door local rule voor extra cargoslots

20-Jun-2018

Joeri van Ormondt    Up in the Sky

Minister Cora van Nieuwenhuizen zet resoluut een streep door de local rule. In dit lokale richtsnoer was afgesproken wat meer ruimte voor vrachtvluchten op het overvolle Schiphol te creëren. De minister is echter bang dat het maximale aantal vluchten hiermee wordt overschreden.....


Lees meer

 

Demonstratie tegen Schiphol niet op luchthaven zelf

17-Jun-2018

Frans van den Berg    Haarlems Dagblad

Demonstratie tegen Schiphol niet op luchthaven zelf