Wantoestanden in de Luchtvaart
Wantoestanden in de Luchtvaart
ACTUEEL
MENU

Beantwoording vragen over het ontwerpbesluit wijziging LVB nachtvluchten

04-May-2018

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) beantwoordt de vragen uit het verkorte schriftelijke overleg over het ontwerpbesluit wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De vragen gingen over de vaststelling van een maximum aantal voor nachtvluchten op de luchthaven Schiphol.

https://goo.gl/aBNBtH

 

Datum 26 april 2018 Betreft Beantwoording van gestelde vragen tijdens het VSO over het ontwerpbesluit wijziging LVB nachtvluchten van 22 maart en het mondeling vragenuur 3 april   
 
 Geachte voorzitter,
Tijdens het mondelinge vragenuur van 3 april 2018 en het VSO op 22 maart 2018 over het ontwerpbesluit wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) in verband met de vaststelling van een maximum aantal voor nachtvluchten op de luchthaven Schiphol, zijn door de leden Dijkstra, Kröger en Van Raan vragen gesteld over het aantal general aviation (GA) vluchten, de meteorologische omstandigheden in het gebruiksjaar 2017, het anticiperend handhaven van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Onderstaand wordt ingegaan op deze onderwerpen.  
 
General aviation op Schiphol  De heer Van Raan heeft verzocht om informatie over het aantal vluchten op Schiphol dat general aviation betreft. In onderstaande tabel is aangegeven hoeveel GA bewegingen (afgerond op honderdtallen) hebben plaatsgevonden op Schiphol in de jaren 2014 tot en met 2017, uitgesplitst in totaal en in de nacht.   Tevens is aangegeven hoeveel van die GA-bewegingen door de politiehelikopter zijn uitgevoerd. Daaruit blijkt dat vanaf 2014 de politiehelikopter het grootste deel (in 2017 bijna 82%) van de GA-bewegingen in de nacht voor zijn rekening neemt.  
 
Gebruiksjaar General Aviation: totaal
Politiehelikopter: totaal
General Aviation: in de nacht
Politiehelikopter: in de nacht 2014 14.400 2.700 600 400 2015 14.400 2.600 600 400 2016 17.400 4.400 900 700 2017 17.300 4.800 1.100 900
  Meteorologische omstandigheden gebruiksjaar 2017 De heer Dijkstra heeft gevraagd naar de meteorologische omstandigheden in het gebruiksjaar 2017 en de relatie tot de overschrijding van de grenswaarde in het Lnight handhavingspunt 23. In gebruiksjaar 2017 was er meer dan gemiddeld sprake van zuidelijke wind. Dit houdt in dat er op Schiphol meer gebruik is gemaakt van baancombinaties met naderings- en vertrekroutes naar het zuiden dan is voorspeld in de Schiphol Gebruiksprognose 2017. De meer dan gemiddelde zuidelijke wind was niet zodanig dat het als buitengewoon moet worden gekwalificeerd, want de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in de aanbiedingsbrief van de Handhavingsrapportage Schiphol 2017 (Kamerstuk 29 665, nr. 278) aangegeven dat de overschrijdingen van de grenswaarden in de handhavingspunten niet het gevolg zijn van buitengewone meteorologische omstandigheden. In dit rapport is vastgesteld dat de overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel (NNHS) en dat er zodoende sprake is van anticiperend handhaven.
 
Anticiperend handhaven door de ILT Mevrouw Kröger heeft tijdens het VSO van 22 maart en bij het mondeling vragenuur van 3 april gevraagd om een toelichting op hoe de ILT het anticiperend handhaven vormgeeft, hoe getoetst wordt of een overschrijding plaatsvindt op basis van het NNHS en de wijze waarop de 4e-baanregel wordt toegepast. Daarnaast is gevraagd in welke gevallen de ILT handhavingsverzoeken heeft afgewezen omdat het NNHS nog niet in werking is getreden. Ik heb deze vragen aan de inspecteur-generaal voorgelegd, hij komt daarbij tot de volgende uitleg.  
 
Anticiperend handhaven Zolang het NNHS nog niet van kracht is, vormt het huidige stelsel met de grenswaarden geluid voor de handhavingspunten het uitgangspunt. Aan uw Kamer is gemeld (Kamerstukken 31936, nr. 296) dat bij een overschrijding van een grenswaarde geluid in een handhavingspunt anticiperend zal worden gehandhaafd. Dit houdt in dat bij een overschrijding van een grenswaarde geluid in een handhavingspunt, geen maatregel aan de luchtvaartsector wordt opgelegd, indien blijkt dat de overschrijding het gevolg is van de toepassing van de regels uit het NNHS. Indien er sprake is van een overschrijding van een grenswaarde geluid in een handhavingspunt en er niet wordt aangetoond dat de overschrijding een gevolg is van het NNHS, dan wordt door de ILT een maatregel aan de sector opgelegd. Deze werkwijze blijft van toepassing zolang het LVB nog niet volledig geïmplementeerd is.
 
Zoals u bekend span ik mij maximaal in om het NNHS zo snel mogelijk in te voeren. De eerste stap hiervoor is een zorgvuldige afronding van het MER Schiphol. Ik heb u in mijn Kamerbrief van 27 maart geïnformeerd over de planning van de afronding van dit rapport (Kamerstukken 29665, nr. 285).  
 
Voor de volledigheid en mede naar aanleiding van de recente media-aandacht over het niet kunnen handhaven door de ILT, voeg ik daaraan toe dat het anticiperend handhaven alleen betrekking heeft op de grenswaarden geluid. Dit is in lijn met het kabinetsstandpunt ‘Grenzen aan gedogen’ (Kamerstukken 25085, nr. 2) waarin is aangegeven dat kan worden afgezien van handhavend optreden in het licht van een wijziging van de in de regelgeving vastgelegde normen. Onderstaand wordt nader toegelicht hoe het anticiperend handhaven met betrekking tot de grenswaarden geluid wordt toegepast.
 
Beoordeling of er gevlogen is volgens de regels van het NNHS Op basis van de huidige nog van toepassing zijnde regelgeving stelt de ILT na afloop van een gebruiksjaar eerst vast of er handhavingspunten zijn waar de feitelijke geluidbelasting hoger is dan de voor die handhavingspunten geldende grenswaarde geluid en of die eventuele hogere geluidbelastingwaarden een gevolg zijn van buitengewone meteorologische omstandigheden. Indien dat laatste het geval is worden er nieuwe grenswaarden geluid berekend op basis van de
meteorologische omstandigheden zoals die zich in het betreffende gebruiksjaar hebben voorgedaan. Blijkt daarna dat de feitelijke geluidbelasting binnen deze nieuwe grenswaarden gebleven is, dan zijn er geen overschrijdingen en zal de ILT dus ook niet handhavend optreden.
 
Indien een hogere geluidbelastingwaarde ten opzichte van de geldende grenswaarde geluid niet verklaard kan worden door buitengewone meteorologische omstandigheden, dan is sprake van een overtreding en wordt door de ILT onderzocht wat de oorzaak van die overtreding is geweest. Wordt daarbij vastgesteld dat het om een niet unieke oorzaak gaat, dan bestaat er voor de ILT een beginselplicht tot handhaving. Vervolgens wordt beoordeeld of de overschrijding het gevolg is van het vliegen volgens de regels van het NNHS.  
 
Het NNHS kent een systeem van strikt preferentieel baangebruik, waarbij steeds wordt gekozen voor die beschikbare en bruikbare baan of baancombinatie die de minste overlast voor de omgeving geeft. Het NNHS bevat de volgende regels voor strikt preferentieel baangebruik:  regel 1: Het gebruik van de baanpreferentietabel,  regel 2: De inzet van een tweede start- of landingsbaan,  regel 3: De verdeling van het startend en landend verkeer bij het gebruik van twee startbanen of twee landingsbanen,  regel 4: De inzet van een vierde baan  
 
Bij de evaluatie of de overschrijding van een grenswaarde geluid in een handhavingspunt het gevolg is van het vliegen volgens de regels van het NNHS zijn voor een beoordeling van de geconstateerde overschrijdingen deze regels bepalend. Als het feitelijke baangebruik overeenkomt met deze regels en de daarbij behorende voorwaarden dan wordt geconcludeerd dat er gevlogen is volgens de regels van het NNHS. Er wordt daarnaast ook gekeken naar de vier kwartaalberichten die de sector opstelt, waarin de sector aantoont of aan de regels van het NNHS is voldaan.  
 
De resultaten van deze evaluatie met betrekking tot het gebruiksjaar 2017 zijn in het bijgevoegde onderzoeksrapport vastgelegd. Dit onderzoeksrapport bevat de resultaten van de evaluaties die voor de ILT nodig zijn om te kunnen beoordelen of er naar aanleiding van de geconstateerde overschrijdingen een maatregel aan de sector moet worden opgelegd.  
 
Dit rapport staat los van de handhavingsrapportage waarin voor geluid enkel de resultaten van de vergelijkingen van de feitelijke geluidbelasting met de in de regelgeving vastgelegde grenswaarden geluid zijn opgenomen.
 
Toepassing 4e-baanregel De 4e-baanregel bepaalt hoe vaak op Schiphol per dag een vierde start- of landingsbaan mag worden ingezet en wat het jaarlijks gemiddelde gebruik van een vierde baan per dag mag zijn. Deze regel kent uitzonderingsgronden, dat wil zeggen dat de 4e baanregel niet van toepassing is in de volgende situaties: a. in geval van baanonderhoud b. in geval van uitzonderlijk weer c. in die gevallen waarbij onvoorziene en/of uitzonderlijke omstandigheden plaatsvinden die de inzet van de 4de baan onvermijdelijk maken.  De Omgevingsraad Schiphol zal nog over de precieze invulling van de laatste uitzonderingsgrond adviseren. Deze advisering zal worden meegenomen in het afronden van de wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) Schiphol.  
 
Handhavingsverzoeken Er wordt in de aangenomen motie van mevrouw Kröger gevraagd om uitleg te geven over de binnengekomen handhavingsverzoeken. Er zijn afgelopen jaar twee handhavingsverzoeken geweest m.b.t. het NNHS: een verzoek waarin wordt gevraagd om te handhaven op het maximum van 500.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer en een verzoek waarin wordt gevraagd om te handhaven op de 4ebaanregel. Beide handhavingsverzoeken zijn door de ILT afgewezen omdat zowel het maximum van 500.000 vliegtuigbewegingen als de 4e-baanregel, als onderdelen van het NNHS, nog niet in de regelgeving zijn vastgelegd. Zoals bij de uitleg over het anticiperend handhaven is uitgelegd, kan er niet anticiperend worden gehandhaafd op een norm of regel die in het huidige stelsel nog niet bestaat. Tegen het besluit van de ILT om niet op de 4e-baan regel te handhaven is bezwaar aangetekend en, vooruitlopend op een beslissing van de ILT op dit bezwaar, op 4 april 2018 een voorlopige voorziening gevraagd bij de rechtbank van Amsterdam.  
 
Op 17 april is de uitspraak met betrekking tot de voorlopige voorziening bekend gemaakt. De rechter heeft de gevraagde voorlopige voorziening afgewezen. De rechter adresseert in haar uitspraak de vraag of het anticiperend handhaven niet te lang voortduurt, maar onthoudt zich van een inhoudelijk oordeel op dit moment. Daarnaast wordt opgemerkt dat de beoordeling van de overschrijding van het dagmaximum van het gebruik van de vierde baan beter gemotiveerd moet worden. Deze motivering zal plaatsvinden in de nog te nemen beslissing op bezwaar m.b.t. het handhavingsverzoek.
 
Wel wil ik met betrekking tot het eerste handhavingsverzoek aangeven dat voor wat betreft het plafond van 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar tot en met 2020 geldt dat Schiphol meermaals heeft aangegeven deze afspraak te zullen respecteren. Dat betekent dat Schiphol capaciteit beschikbaar stelt, waarbinnen niet meer dan 500.000 slots (recht om een vliegtuigbeweging op Schiphol uit te voeren) passen. Om hier meer grip op te krijgen bereid ik momenteel een aanpassing van het Besluit Slotallocatie voor. Uw Kamer is hierover op 23 april jl. nader geïnformeerd.
 
Voor de volledigheid meld ik hier dat er eerder nog twee handhavingsverzoeken zijn geweest die gaan over de handhaving van de overschrijdingen grenswaarden geluid in het gebruiksjaar 2016. Deze zijn in het kader van het anticiperend handhaven door de ILT afgewezen omdat er in 2016 gevlogen is volgens de regels van het NNHS.
 
Verschillen BAS-rapportage en ILT-rapportage. Op verzoek van mevrouw Kröger en de heer Van Raan ga ik tenslotte in op de vraag hoe de handhavingsrapportage van de ILT zich verhoudt tot de Jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). In de jaarrapportage van BAS analyseert BAS de meldingen die omwonenden bij BAS hebben geregistreerd en worden cijfers over het aantal vliegtuigbewegingen per baan gepresenteerd. Op basis van de informatie van BAS kunnen geen conclusies worden getrokken over de naleving van normen en regels en kan niet worden geconcludeerd of er wel of niet preferent is gevlogen. Op basis van de Jaarrapportage kan wel worden geconstateerd dat in gebruiksjaar 2017 een groot  deel van de groei van het vliegverkeer is terecht gekomen op de niet-preferente banen, waaronder de Aalsmeerbaan. Enerzijds is dit veroorzaakt doordat de capaciteit van de primaire banen in toenemende mate ontoereikend is, waardoor er conform de preferentieregels, noodzakelijkwijs moet worden uitgeweken naar de secundaire banen. Anderzijds is een belangrijke oorzaak de lange periode van het groot onderhoud aan de Kaagbaan en het regulier onderhoud aan de Polderbaan (11 weken). Beide banen zijn de meest preferente start- en landingsbanen.


Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
 
 

 


Breng dit blog onder de aandacht van een vriend

&r


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie

* verplicht veld

Blog

18-Oct-2018
Steun de oproep voor eerlijke belasting op vliegen



17-Oct-2018
Kamerbrief over rapport stikstofdepositie Eindhoven Airport



17-Oct-2018
Vliegmaatschappijen maken nauwelijks winst op ticketverkoop



17-Oct-2018
NS en ANVR willen maatregelen Brussel Trein 3x duurder dan vliegtuig om oneerlijke taks



17-Oct-2018
Ook 2020 als openingsdatum voor luchthaven Lelystad is onzeker



15-Oct-2018
Overheid is veel te soepel met norm voor schadelijk fijnstof



14-Oct-2018
Drie keer meer meldingen over Rotterdam The Hague Airport



14-Oct-2018
Schiphol in deel van nacht dicht



11-Oct-2018
Dit is waarom geluidsoverlast dodelijk kan zijn



11-Oct-2018
Provincie Overijssel wil vinger in de pap bij opstellen nieuwe luchtvaartnota



11-Oct-2018
WHO: Schiphol is veel en veel te luid



11-Oct-2018
Wantrouwen overheerst bij start Eindhoven Airport debat



10-Oct-2018
De schokkende feiten over fijnstof en ultrafijnstof



04-Oct-2018
Provincie Gelderland: Lelystad Airport pas open na schrappen laag vliegen



04-Oct-2018
HoogOverijssel stelt luchtvaartmaatschappijen aansprakelijk voor schade door laagvliegen



26-Sep-2018
Schiphol zet te vaak vier banen in



26-Sep-2018
Volgende keer zijn het chemicalien voor Syrie



25-Sep-2018
Gemeente Apeldoorn baalt van uitbreiding vluchten Vliegbasis Deelen



25-Sep-2018
Schiphol draait aan
 de verkeerde knoppen



24-Sep-2018
Ook langzame groei geeft uitstoot en herrie



24-Sep-2018
Vragen Van Raan en Ouwehand over de groei≠plannen van Eindhoven Airport en de gevolgen voor de natuur



24-Sep-2018
Werd een kritisch rapport over de groei van vliegveld Eindhoven verzwegen



19-Sep-2018
Nieuwe topman: leg groei van Schiphol verder aan banden



19-Sep-2018
De dakpannen dwarrelden naar beneden toen het vliegtuig landde



19-Sep-2018
Baas Corendon noemt Lelystad Airport een aanfluiting



11-Sep-2018
Edenaren protesteren tegen vliegtuigen



11-Sep-2018
Grootste staking ooit bij Ryanair mogelijk eind deze maand ook in Eindhoven



11-Sep-2018
Aalsmeer en Schiphol in gesprek over uitkoop bewoners



11-Sep-2018
Aantal gehinderden door Schiphol met bijna de helft toegenomen



07-Sep-2018
Groeiscenarioís Eindhoven Airport: meer CO2, meer NOx, meer gehinderden



06-Sep-2018
Aalsmeer luidt noodklok over nieuwe nachtvluchten Schiphol



06-Sep-2018
Luchthavens zijn een grotere broeihaard van bacteriŽn dan toiletten



06-Sep-2018
Eijsden-Margraten is overlast van vliegveld Luik zat



06-Sep-2018
Voorlopige verklaring van BVM2 over de ministeriele onderzoeken



05-Sep-2018
Beantwoording Kamervragen nav belevingsvlucht



05-Sep-2018
Het kan zo niet langer met het luchtverkeer



04-Sep-2018
Kamervragen over intimidatie bestuurslid Hoog Overijssel door ministerie



04-Sep-2018
Schiphol kan zijn borst natmaken: Amsterdam heeft een coalitie die barst van de groene plannen



04-Sep-2018
Bewoners Baarn staan machteloos tegen vliegtuigherrie



04-Sep-2018
Meer vliegen mag niet meer, dus zet Schiphol in op grotere toestellen



01-Sep-2018
Vliegtuig vliegt pannen van het dak in Meerssen



01-Sep-2018
Aantal klachten over Eindhoven Airport naar record



30-Aug-2018
Grote staking Schiphol-beveiligers van de baan



29-Aug-2018
Leon Adegeest strijdt tegen uitbreiding Lelystad Airport: Ministerie intimideerde mij



29-Aug-2018
Meedoen met klimaatzaak tegen de Europese Unie, aangespannen door tien families



27-Aug-2018
Geef je mening over belasting op vliegverkeer



27-Aug-2018
Beveiligers Schiphol staken 4 september de hele dag



27-Aug-2018
Documentairefilm Lelystad Airport in nevelen gehuld



27-Aug-2018
Lelystad Airport naast de deur?



26-Aug-2018
Kosten/baten-analyse nodig over groei Eindhoven Airport



25-Aug-2018
MAA neemt maatregelen na overschrijden geluidnorm



23-Aug-2018
Actiecomite tegen vliegtuighinder krijgt steeds meer leden uit Soest



21-Aug-2018
Ed Nijpels: Vliegtickets moeten duurder worden om klimaatdoelen te halen



21-Aug-2018
Delen van Amsterdam onterecht niet in klaagzone Schiphol



21-Aug-2018
Dossier Eindhoven Airport nieuwe testcase voor Eindhovense politiek



16-Aug-2018
Speciaal meldpunt voor geluidsoverlast Lelystad Airport



16-Aug-2018
Antwoorden op Kamervragen over bezwaar maken tegen luchtvaartherrie



16-Aug-2018
Zweedse regering lanceert omstreden milieutaks op vliegtickets



16-Aug-2018
Ontwikkeling luchtvaart en CO2-emissies in Nederland



16-Aug-2018
Rotterdam Airport stelt besluit toekomstplannen luchthaven uit



16-Aug-2018
Rotterdam The Hague Airport laat onderzoek naar kosten en baten van groei overdoen



13-Aug-2018
Pak fijnstof bij luchthavens nu aan, de gezondheid van de omwonenden staat op het spel



10-Aug-2018
Meer vliegtuigen vanaf Schiphol vliegen over Wageningen, Bennekom en Ede



09-Aug-2018
Rechter geeft Nederlandse Ryanair-piloten gelijk, staking gaat vrijdag door



08-Aug-2018
Landelijk meldpunt overlast Schiphol van SP



08-Aug-2018
Nederlandse Ryanair-piloten gaan vrijdag staken, Ryanair stapt naar de rechter



08-Aug-2018
Zelfs lichte blootstelling aan fijnstof verhoogt risico op hartziekten



08-Aug-2018
Vragen Van Raan over bericht dat MKBA voor groei Schiphol niet voldoet



06-Aug-2018
Minder geluidshinder? Totale onzin, KLM!



03-Aug-2018
Luchtvaartsector geeft zegen aan nieuwe versie local rule Schiphol



03-Aug-2018
Vliegveld Eelde: Juichen om niets



02-Aug-2018
Schiphol is al lang geen motor van de Nederlandse economie



27-Jul-2018
Proef met geluidshinder op Eindhoven Airport



27-Jul-2018
172.000 extra mensen last van geluidshinder



25-Jul-2018
Omwonenden Schiphol zijn monddood gemaakt



25-Jul-2018
Rotterdamse luchthaven voor groot deel verantwoordelijk voor fijnstof



24-Jul-2018
Te ver van Schiphol, dan geen protest



24-Jul-2018
Beroepsklager Schiphol: De inspectie gebruikt kulargumenten



24-Jul-2018
Wie te ver van Schiphol woont, mag geen bezwaar maken



22-Jul-2018
Hoe milieuminister Margreeth de Boer werd verslagen door Schiphol



19-Jul-2018
Marcel van Roosmalen: Schiphol is tegen ganzen, tegen bomen en tegen mensen.



19-Jul-2018
Eindhoven Airport proefcasus voor luchtvaart Nederland



18-Jul-2018
Minister Cora van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport gaat er gewoon komen



14-Jul-2018
Dit geklungel met Schiphol gaat me aan het hart



14-Jul-2018
Pokerspel rond Lelystad Airport



13-Jul-2018
Lot Schiphol en Lelystad nu in handen van Brussel



09-Jul-2018
Minister gaat extra geluid belevingsvlucht Lelystad Airport onderzoeken



09-Jul-2018
Regiegroep belevingsvlucht: Geluidshinder in milieurapport Lelystad Airport mogelijk onjuist



09-Jul-2018
Onderzoek naar groei vliegveld Rotterdam rammelt



08-Jul-2018
Stop met groeidenken Schiphol



07-Jul-2018
Tienpuntenplan voor Schiphol van professor Berkhout



05-Jul-2018
Vliegt er straks echt geen vrachtverkeer laag over Zwolle? Tweede Kamer wordt steeds huiveriger



05-Jul-2018
Piloten stappen vermoeid en ziek in de cockpit



03-Jul-2018
Zorgen over Lelystad Airport na afwijzing Europese Commissie



03-Jul-2018
Minister sluit akkoord voor veiliger Schiphol



03-Jul-2018
Minister concludeert ten onrechte dat Schiphol kan groeien



03-Jul-2018
Beveiligers Schiphol bereiden acties voor: chaos dreigt tijdens zomervakantie



30-Jun-2018
Parkeren melkkoe Eindhoven Airport



29-Jun-2018
Vliegtuigenplaag boven Gouda



29-Jun-2018
Veiligheidsrisico vliegverkeer Schiphol zwaar onderschat



27-Jun-2018
Uitstoot van luchtvaart en scheepvaart vanuit Nederland buiten klimaatwet



27-Jun-2018
Vijf redenen waarom Schiphol niet kan groeien



27-Jun-2018
Omwonenden Schiphol verliezen hoger beroep bij Raad van State tegen ministerie



27-Jun-2018
Minister moet eind maken aan gedoogsituatie Schiphol



24-Jun-2018
Eindhoven-Noord heeft pech met vliegtuiglawaai



23-Jun-2018
Duizenden mensen in zes plaatsen protesteren tegen groei luchtvaart



23-Jun-2018
Schiphol is een van de goedkoopste luchthavens



23-Jun-2018
Minister gaat verplaatsing Schiphol naar Noordzee onderzoeken



23-Jun-2018
Maastricht Aachen Airport in verzet tegen nieuwe vliegtaks



23-Jun-2018
Belasting op vliegen heeft geen effect op aantal vluchten



23-Jun-2018
Het is tijd om Schiphol te laten krimpen



22-Jun-2018
Geluidsberekeningen Schiphol kloppen opnieuw niet



21-Jun-2018
Geen dubbele petten meer voor Schiphol ambtenaren



21-Jun-2018
Minister rolt rode loper uit voor Emirates op Schiphol



21-Jun-2018
Informatie Rijksoverheid over de Luchtvaart



21-Jun-2018
Grootscheepse verbouwing verkeerstoren Schiphol waardoor 700.000 vluchten mogelijk zijn



20-Jun-2018
Meerderheid wil einde aan groei Schiphol: Het wordt gewoon te gek



20-Jun-2018
Jan Paternotte D66: Luchtvaart moet nog in het klimaatakkoord



20-Jun-2018
Vliegen op biomassa? Ga fietsen



20-Jun-2018
Minister zet streep door local rule voor extra cargoslots



17-Jun-2018
Demonstratie tegen Schiphol niet op luchthaven zelf



15-Jun-2018
50plus wil strengere normen voor luchtkwaliteit



13-Jun-2018
Toen ik deze cijfers onder ogen zag, besloot ik veel minder te vliegen



12-Jun-2018
EU neemt MH17maatregel: 1 advies voor vliegen boven conflictgebieden



10-Jun-2018
Protest: MAA is enclave voor vracht Midden-Oosten geworden



09-Jun-2018
Rotterdam Airport mag voorlopig niet uitbreiden



07-Jun-2018
Brussels Airlines schrapt alle vluchten naar Sharm el Sheikh



07-Jun-2018
Biobrandstof is de zoveelste marketingtruc van KLM



06-Jun-2018
Directe treinverbinding naar Londen pas eind 2019



06-Jun-2018
Tijd voor Europese Spoorwegen, zodat reizen per trein sneller en goedkoper wordt dan vlieger



06-Jun-2018
Vragen over de milieueffectreportage van Lelystad Airport



06-Jun-2018
Topmannen KLM en NS pleiten nogmaals voor betere treinverbindingen



05-Jun-2018
Bewering Amhaouch, Tweede Kamerlid voor het CDA over treinen blijkt onjuist



01-Jun-2018
Investeren in sneller spoor zorgt voor 133.000 minder vluchten



01-Jun-2018
Kamervragen nav Geluidsnormen op Schiphol



31-May-2018
Staatssecretaris Snel: Vliegtaks komt er hoe dan ook in 2021



31-May-2018
Rechter dwingt regering vliegroutes aan te passen in Belgie



31-May-2018
Belevingsvlucht Lelystad krijgt kritiek nog voordat vliegtuig opstijgt



27-May-2018
Vanuit Dusseldorf en Hamburg met de autotrein naar ItaliŽ



27-May-2018
De beperking van burgerluchtverkeer boven Natura 2000-gebieden



27-May-2018
Grote doorbraak in verzet tegen groei Schiphol



24-May-2018
Enquete om de top 10 van het schiphollen samen te stellen



24-May-2018
Milieuorganisaties positief over Schipholvisie nieuw college Amsterdam



24-May-2018
De Tweede Kamer wil dat vervuilende vliegtuigen meer gaan betalen op Schiphol



23-May-2018
Luchtvaart in de klimaatwet



23-May-2018
VVD stemt toch tegen meer vluchten Schiphol



22-May-2018
Uitslag moties ingediend bij het debat over Schiphol en Lelystad Airport



21-May-2018
Ergernisje: vliegen tot we erbij neervallen met de VVD in de cockpit



19-May-2018
Personeel klaagt over bruut Ryanair



19-May-2018
#Eindjevliegen: nieuwe merkcampagne Eindhoven Airport



18-May-2018
Landelijk protest luchtvaartgroei



18-May-2018
Amsterdams gemeentebestuur zet zich af tegen het kabinet



18-May-2018
Zienswijze op concept wijzigingsbesluit Besluit slotallocatie



17-May-2018
Stenogram debat over Schiphol en Lelystad Airport



17-May-2018
Claim Awacs loopt op door vertraging ministeries



17-May-2018
Ministerie sjoemelde met geluidsnormen Schiphol



16-May-2018
Vliegveld Eelde: Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen



16-May-2018
OPROEP om een email bericht te sturen naar de luchtvaart woordvoerders van D66, CU, SGP, PvdA, CDA en VVD



15-May-2018
Luchthaven Lelystad staat op losse schroeven



15-May-2018
D66 wil opnieuw onderzoek naar Schiphol in zee



15-May-2018
De enige echte vraag klinkt niet: Willen we dat vliegveld in Lelystad?



15-May-2018
Onenigheid in coalitie over groei Schiphol



15-May-2018
Bewoners verenigd tegen groei luchtvaart



14-May-2018
Toename ultrafijnstof door laagvliegende vliegtuigen



14-May-2018
Schiphol, hoe verder? Verdeeldheid over extra vluchten



13-May-2018
Dubbele agenda: Is dit de echte reden dat vliegveld Lelystad uitbreidt



13-May-2018
Longarts: Overheid vraagt zorg altijd te bezuinigen, ik vraag overheid om minder zieken



12-May-2018
Toekomst Eindhoven Airport centraal op info-avond in Novotel



12-May-2018
Regulering luchtvaart Pleidooi voor leidende rol Europa door invoering van effectief klimaatbeleid



11-May-2018
Plenair debat over Schiphol en vliegveld Lelystad



09-May-2018
Overijssel schrijft minister en Kamer bezorgde brief over Lelystad Airport



09-May-2018
Defensie wil startbaan De Peel weer in gebruik nemen



09-May-2018
Emirates Boeing 777 beschadigt Limburgs dak



09-May-2018
Vogel legt vluchten tussen Eelde en Londen plat



09-May-2018
Ultrafijnstof afkomstig van vliegtuigen ook op 15 kilometer van luchthaven mogelijk



09-May-2018
Uitbreidingsplannen vliegveld Eelde vertraagd door fouten in milieurapport



09-May-2018
Schiphol houdt vast aan noodzaak zesde baan



08-May-2018
Nieuwe studie naar ultrafijnstof gestart door Duitse cardioloog



08-May-2018
Vragen Van Raan over nieuwe budgetvluchten naar New York



07-May-2018
De nieuwe baas van Schiphol heeft 15 jaar voor Shell gewerkt.



06-May-2018
Milieuorganisaties slaan handen ineen tegen groei Schiphol



05-May-2018
Beantwoording Kamervragen over een ernstig veiligheidsincident op Schiphol



04-May-2018
Beantwoording vragen over het ontwerpbesluit wijziging LVB nachtvluchten



03-May-2018
Stekker zou al deels uit local rule zijn getrokken



03-May-2018
Duits onderzoek laat zien dat vliegtuiglawaai hartritmestoornissen veroorzaakt



03-May-2018
Vragen van het lid KrŲger,GroenLinks, aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over Schiphol en Lelystad Airport



02-May-2018
Tweede Kamer krijgt weer informatie van iemand met banden met het ministerie en de Schiphol groep



01-May-2018
Rechter: Maastricht Aachen Airport mag hele baan gebruiken



01-May-2018
Ultrafijnstof zorgt voor ontstekingen bij kinderen



01-May-2018
Vliegtuiglwaai zorgt ervoor dat kinderen slechter rekenen



01-May-2018
Zelf oplossingingen aandragen voor betere mobiliteit



01-May-2018
Elf jaar klimaatwinst grotendeels teniet gedaan door vliegverkeer



01-May-2018
Schiphol kan best gehalveerd worden



29-Apr-2018
Ook omwonenden regionale vliegvelden bezorgd over luchtvervuiling



28-Apr-2018
Uitbreiding Schiphol: veiligheid een issue, herrie omwonenden niet



25-Apr-2018
Vliegtuigoverlast in de IJmond neemt toe



25-Apr-2018
Vragen Van Raan & Wassenberg over de schadelijke effecten van de groeiende luchtvaart op de luchtkwaliteit rond Schiphol



25-Apr-2018
Onderzoeken feitenbasis besluitvorming Schiphol



25-Apr-2018
Principiele discussie toekomst Schiphol onvermijdelijk



25-Apr-2018
Olst-Wijhe wil streep door uitbreiding Lelystad Airport



25-Apr-2018
Kamervragen PvdD over dubbele pet voorzitter Oostvaardersplassen-commissie



24-Apr-2018
Beantwoording Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD) over het afscheidsinterview van de president-directeur van Schiphol



24-Apr-2018
Duizenden vliegtuigen extra over Zwolle naar Lelystad Airport



23-Apr-2018
Kamerbrief over voorgenomen wijziging Besluit slotallocatie



23-Apr-2018
Beantwoording Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD) over de juridische eigendomsrechten van slots



23-Apr-2018
Luchtkwaliteit IJmond en Schiphol blijft probleem



23-Apr-2018
Provincie: Omwonenden moeten snel kunnen meepraten over Eindhoven Airport



21-Apr-2018
Nota Regulering Luchtvaart



20-Apr-2018
MER Lelystad: Aandachtspunt herrie



20-Apr-2018
Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie woedend



19-Apr-2018
Gezamenlijke oproep: Kabinet, weeg milieu volledig mee in uitbreidingsplannen luchtvaart



19-Apr-2018
3260. Nader onderzoek luchthavenbesluit Lelystad Airport



19-Apr-2018
Commissie wijst kritiek burgers op geluidsrapportage Lelystad Airport af



19-Apr-2018
Bereken ook klimaat- en gezondheidsschade bij uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
HoogOverijssel overweegt juridische stappen tegen uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
Publeaks over wantoestanden van de Schiphol groep



18-Apr-2018
Luchthaven weigert vliegtuigen in vroege ochtend



17-Apr-2018
TRANSPORT A GRANDE MISERE LUCHTVAART IN KAART



17-Apr-2018
Rechter: Gedogen op Schiphol onvoldoende onderbouwd



17-Apr-2018
Ambtenaren hebben dubbele pet op als het om Schiphol gaat



17-Apr-2018
Hoog Overijssel: mer vliegveld moet over



16-Apr-2018
Winkels Schiphol willen niet aan strengere tabaksregels



13-Apr-2018
tekortkomingen in het geactualiseerde MER Lelystad Airport



13-Apr-2018
Zeven dingen die je altijd al wilde weten over (ultra)fijnstof



13-Apr-2018
Oud-directeur Lelystad Airport gaat op ministerie werken



12-Apr-2018
Limiet Lelystad Airport boterzacht: grens niet wettelijk vastgelegd



09-Apr-2018
Opzienbarend artikel over de constante centrale rol van Shell in het voorzitterschap van de commissie MER



09-Apr-2018
Is klimaat nog steeds abstract? Niet meer voor banken



09-Apr-2018
Plaatselijke Belangen Weerribben ondersteunen Stichting Hoog Overijssel



09-Apr-2018
Nachtvluchten Schiphol niet over hele provincie



09-Apr-2018
Nederlandse overheid weigert transparantie over CO2 normen luchtvaart



07-Apr-2018
Hoe onafhankelijk is de commissie MER?



07-Apr-2018
Teringherrie



06-Apr-2018
Provincie veegt vliegtaks voor Eindhoven Airport van tafel



06-Apr-2018
Vragen Van Raan over een ernstig veiligheidsincident op Schiphol



06-Apr-2018
Commissie-mer Lelystad Airport weer in opspraak



06-Apr-2018
Almere ontkomt niet aan vliegtuiglawaai



06-Apr-2018
Artsen Zuid-Limburg richten stichting op tegen uitbreiding vliegveld



05-Apr-2018
Campagnestart Eerlijk over vliegen



05-Apr-2018
Toename klachten vliegverkeer in 2017



05-Apr-2018
Metingen van fijnstof en ultrafijnstof rond Frankfurt tonen extreem hoge doses aan



04-Apr-2018
In Duitsland heeft een vliegtuig 43 ton kerosine gedumpt.



04-Apr-2018
Omwonenden Schiphol naar rechter om geluidscontroles



03-Apr-2018
Minister geeft toe: optreden tegen Schipholoverlast kan nog niet



03-Apr-2018
GroenLinks wil uitspraak Raad van State over gedogen geluidshinder luchtvaart



02-Apr-2018
Nieuwe actiegroep Vliegtuighinder Westeindergebied



31-Mar-2018
Minister moet eind maken aan gedoogsituatie Schiphol



28-Mar-2018
De Vliegende Hollander



28-Mar-2018
Geen vermindering nachtvluchten



28-Mar-2018
Vliegveld Eindhoven vervuild beek



17-Mar-2018
Gemeenten willen aanpak nachtvluchten Schiphol



16-Mar-2018
Kamerbrief over inbreng schriftelijk overleg voor ontwerpwijzigingsbesluit LVB mbt nachtvluchten



15-Mar-2018
Lokale politieke partijen willen groeistop Schiphol



13-Mar-2018
Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de handhaving van het aantal vliegbewegingen op Schiphol



13-Mar-2018
ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT (RTHA) WEKT SCHIJN VAN DUURZAAMHEID.



13-Mar-2018
Factsheet proces Luchthavenbesluit Lelystad Airport



13-Mar-2018
Beantwoording vragen ontwikkeling inzake Lelystad Airport en nieuwe routes



12-Mar-2018
GR18 Landelijke kopstukken op campagne voor lokale verkiezingen?!



12-Mar-2018
Klarenbeek hangt kabaal luchthavens Lelystad en Teuge boven het hoofd



11-Mar-2018
Gezondheid kinderen rondom Schiphol onderzocht: "Deze drab krijg je allemaal in je longen"



11-Mar-2018
Factsheet Mer Lelystad Airport



11-Mar-2018
Recordaantal geluidsklachten over Schiphol



11-Mar-2018
Stel ook groeibesluit Schiphol uit net als Lelystad



11-Mar-2018
Schiphol-baas draagt stokje over na jarenlang gevecht



09-Mar-2018
Groei Schiphol zorgt vooral voor meer vluchten over woonwijken



09-Mar-2018
Hersenen van ongeboren kind blijken gevoelig voor fijnstof: MRI-scans tonen dunnere hersenschors



08-Mar-2018
97 Vragen over wat er mis is in het rapport van vliegveld Lelystad



06-Mar-2018
Omwonenden Schiphol willen openbaar gesprek over inspraak



06-Mar-2018
Kettingbeding woningbouw bij Schiphol van de baan



06-Mar-2018
Lelystad Airport overbodig door betere treinverbindingen



06-Mar-2018
Vliegmaatschappijen in de clinch met Schiphol over onbenutte capaciteit



03-Mar-2018
Gemeenteraden onjuist voorgelicht over versoepeling bouwplannen



03-Mar-2018
Respijt, maar strijd gaat door



03-Mar-2018
Publiekskaarten vliegroutes Lelystad Airport



03-Mar-2018
Omwonendengroepen van diverse Nederlandse vliegvelden ontmoeten elkaar



02-Mar-2018
Provincie wil geen extra vakantievluchten: Eindhoven Airport is voor regionale economie



02-Mar-2018
Dien zienswijze in tegen Omgevingslawaai luchtvaart, hoofdspoorwegen en rijkswegen



01-Mar-2018
Vervuilde grond Schiphol naar Aalsmeerderbrug



27-Feb-2018
Wereldwijde petitie om het aantal vluchten wettelijk vast te laten leggen



26-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogt de kans op suikerziekte diabetes



25-Feb-2018
Open brief van prinses Irene



25-Feb-2018
VVD is al druk bezig de stellingen anders te interpreteren dan ze bedoeld zijn



25-Feb-2018
Mondiale kaart van door vliegen veroorzaakte roet



24-Feb-2018
Vliegverkeer boven Zwolle is toegenomen



24-Feb-2018
Juridische truc vliegveld Maastricht



21-Feb-2018
Minister openbaart 24 uur voor debat veiligheid Schiphol lijvig rapport dat maand in la lag



21-Feb-2018
Burgerinitiatief tegen Vliegtuiglawaai in West Wenen



20-Feb-2018
Schiphol nu ook in de Fabeltjeskrant



19-Feb-2018
Schiphol telt niet alle vluchten mee om meer te vliegen



19-Feb-2018
Hoezo, afwijkende vliegroutes?



18-Feb-2018
TRAILER Aviation expansion: the global cost of the carbon jet set



15-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogd bloeddruk ook bij mensen die doorslapen



15-Feb-2018
Bijdrage vervoer door lucht aan economie half procent



15-Feb-2018
Koeien en paarden in de stress door laagvliegende helikopters defensie



15-Feb-2018
Lijst van vragen over recente ontwikkelingen inzake Lelystad Airport



15-Feb-2018
Kamerleden kritisch over reparatie milieuplan Lelystad Airport



14-Feb-2018
Omwonenden van vliegveld Maastricht slepen de staat voor rechter



14-Feb-2018
Mer-deskundige adviseerde ministerie al 11 jaar



14-Feb-2018
Actiegroep naar Den Haag voor kort geding vliegveld Beek



13-Feb-2018
Adviseur stapt op om mogelijke belangenverstrengeling Lelystad Airport



13-Feb-2018
Vliegveld Twente 21 miljoen subsidie zonder resultaat



13-Feb-2018
Nadelige effecten van vliegtuiggeluid



12-Feb-2018
Schijn van belangenverstrengeling rond Lelystad Airport



12-Feb-2018
Duurzaam vliegen is een illusie



12-Feb-2018
Ending aviation tax holiday



10-Feb-2018
Grens nachtvluchten Schiphol overschreden



09-Feb-2018
In Rotterdam gaat de strijd tegen nachtvluchten door



09-Feb-2018
KLM en Martinair hebben verboden prijsafspraken gemaakt



08-Feb-2018
Inspectie Leefomgeving en Transport kan overschrijding vliegbewegingen Schiphol niet handhaven



08-Feb-2018
Overlast van Schiphol weg-definieren is onbehoorlijk



08-Feb-2018
Regels mbt bouw woningen rondom Schiphol



08-Feb-2018
Kritiek op manier bepalen overlast vliegtuiglawaai



08-Feb-2018
Geen verslag overleg vliegveld Lelystad ondanks toezegging transparantie



07-Feb-2018
Red de Veluwe is nu mordicus tegen komst Lelystad Airport



06-Feb-2018
Oegstgeest is herrie van nachtvluchten Kaagbaan zat



06-Feb-2018
Leon Adegeest stapt uit overleg vanwege schiphollen



02-Feb-2018
Dien bezwaar in tegen het besluit om het aantal nachtvluchten op te hogen!



02-Feb-2018
Groter risico borstkanker en leukemie bij vrouwen in de buurt van vliegveld Keulen-Bonn



01-Feb-2018
Ervaren piloot laagvliegroutes Lelystad levert onnodig gevaar



01-Feb-2018
Minister reageert niet op brief Actiegroep HoogoverWezep over nieuwe fouten in rapport vliegveld Lelystad



01-Feb-2018
Luchtmacht vervoerd stoffen die de samenleving in groot gevaar brengt



30-Jan-2018
Bewoners klagen steen en been over Schiphol



29-Jan-2018
Flinke toename klagers over Schiphol



29-Jan-2018
Schiphol niet de motor van de economie



26-Jan-2018
Hoe MinIenW geluidberekeningen in MER Lelystad Airport manipuleerde, en nu probeert te reframen



26-Jan-2018
Lubach verteld over de manipulaties van Schiphol



26-Jan-2018
Geen beroep op afwijzing bezwaar mogelijk



26-Jan-2018
Ministerie vergeet al bijna 5 jaar fout te herstellen



25-Jan-2018
Schiphol wil het aantal nachtvluchten vergroten ondanks overschrijding aantal vliegbewegingen.



25-Jan-2018
Heeft Schiphol zich aan het maximum aantal vluchten gehouden?



25-Jan-2018
Grenzen in zicht veilige afhandeling vliegverkeer Schiphol



24-Jan-2018
500 vliegtuigen in een dag over je huis



21-Jan-2018
Rotterdam The Hague Airport negeert adviesrapport van de verkenner om niet uit te breiden.



21-Jan-2018
Bouw huizen onder vliegroutes Schiphol



16-Jan-2018
Bevlogen Strijder Kees van Ojik vecht al jaren tegen Schiphol



16-Jan-2018
Laagvliegroutes Lelystad Airport slecht voor gezondheid



13-Jan-2018
Aalsmeer presenteert position paper Schiphol



13-Jan-2018
Ondanks enorm verlies banen in toerisme groei MAA



13-Jan-2018
Schiphol Airport, The Politics of Evidence Based Policy-making



12-Jan-2018
Ultrafijnstof verhoogt de bloeddruk bij kinderen



12-Jan-2018
Ultrafijnstof rondom Schiphol



12-Jan-2018
Vliegverkeer heeft effecten op samenstelling van atmosfeer



11-Jan-2018
Te deskundig voor Schiphol



11-Jan-2018
Grote zorgen over gevolgen fijnstof voor volksgezondheid



09-Jan-2018
Jet traffic linked to ice haze



07-Jan-2018
Wat is het groenste vervoermiddel?



07-Jan-2018
Toename van luchtvervuiling door vliegtuigen verwacht



07-Jan-2018
Vliegtuigen vliegen zonder reden lager in Ede



06-Jan-2018
Opinie - Mirjam Jager over groeiambities Schipholgroep



05-Jan-2018
Het lijkt of Eindhoven Airport moet groeien



05-Jan-2018
Roet en 16 verschillende metalen uit uitlaat vliegtuigen



05-Jan-2018
Vliegen is het nieuwe roken



04-Jan-2018
Air pollution around conception tied to birth defects



04-Jan-2018
Vogels straks verhakseld



04-Jan-2018
Vogels en vliegtuigen: een gevoelige kwestie



03-Jan-2018
Klimaatafspraak vereist stop op vliegvakanties



03-Jan-2018
Brandbrief luchtverkeersleiders: Het hangt hier van amateurisme aan elkaar



03-Jan-2018
Kans op birdstrikes bij Lelystad tien keer groter dan bij Schiphol



03-Jan-2018
Enige attractie van Buitenveldert waren laagvliegende DC 9



03-Jan-2018
Gemeenten rond Schiphol twijfelen aan milieurapport



03-Jan-2018
Diesel vervuiling kan hartproblemen veroorzaken



02-Jan-2018
Overlast van het vliegverkeer wijder verspreid



02-Jan-2018
Deel Schipholgemeenten is vertrouwen in luchthaven kwijt



31-Dec-2017
Grote kans op vogelaanvaringen bij uitbreiding Lelystad Airport



31-Dec-2017
Schiphol stelselmatig gesjoemel rond geluidsnormen



31-Dec-2017
Bomen halen vervuiling uit de lucht



30-Dec-2017
Groei Schiphol is gemanipuleerd



30-Dec-2017
Uitstoot fijnstof vliegveld Eindhoven kan gehalveerd worden



30-Dec-2017
Klimaatveranderingen zorgen voor meer vluchtelingen



30-Dec-2017
Om klimaatdoelen te halen moet luchtvaart krimpen



30-Dec-2017
Lesje creatief boekhouden van Schiphol en Den Haag



30-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



30-Dec-2017
Regeerakkoord volgen ondanks klimaatakkoord Parijs



30-Dec-2017
Op minder dan 400 meter hoogte vliegtuigen



29-Dec-2017
Meeste milieubeleidsinstrumenten voor de luchtvaart niet doeltreffend of doelmatig



29-Dec-2017
Wandelen in de bossen goed voor gezondheid



29-Dec-2017
Vliegveld Lelystad: Het argument van de verloren kosten mag geen rol spelen



28-Dec-2017
Schonere vliegtuigen zetten geen zoden aan de dijk



28-Dec-2017
Amsterdammers wakker van vliegverkeer



27-Dec-2017
Geen nachtrust tgv vliegtuigen



27-Dec-2017
Fijnstof mogelijk al dodelijk binnen 1 dag



26-Dec-2017
Vliegtuigen komen al op 1100m over



25-Dec-2017
Vliegen is meest milieuvervuilende transportmiddel



25-Dec-2017
Stiltegebieden noflyzone?



25-Dec-2017
Moet Schiphol alsnog naar zee worden verplaatst?



25-Dec-2017
Uitbreidingsplannen RTHA uitgesteld



25-Dec-2017
Uitslag stemming Tweede Kamer uitbreiding vliegveld Lelystad



25-Dec-2017
Actievoerders woedend na debat vliegveld Lelystad



22-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



22-Dec-2017
Aalsmeer geteisterd door 500 vliegtuigen in 24 uur



22-Dec-2017
De Monitor (KRO-NCRV) onderzoekt overlast door vliegtuigen



22-Dec-2017
Ondanks grove fouten MER gaat vliegveld Lelystad door



21-Dec-2017
Belangenverstrengeling alom



20-Dec-2017
Red de Veluwe komt met stemwijzer gemeenteraadsverkiezingen



20-Dec-2017
Grove fouten MER toch moet vliegveld Lelystad er komen



19-Dec-2017
Ombudsman: burgers niet serieus genomen bij vliegveld Lelystad



18-Dec-2017
Besluit tot vliegveld Lelystad genomen op basis van gemanipuleerde rapporten



16-Dec-2017
Gehoorschade