Wantoestanden in de Luchtvaart
Wantoestanden in de Luchtvaart
ACTUEEL
MENU

Luchthaven Lelystad staat op losse schroeven

15-May-2018

Elisa Hermanides en Bart Zuidervaart   Trouw

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Cora van Nieuwenhuizen over luchthaven Schiphol en de ‘overloop’ naar Lelystad. Het is nog maar de vraag of het plan wel mogelijk is.

De opening van vakantieluchthaven Lelystad in 2020 is nog altijd onzeker. Het is nog maar de vraag of het vliegveld kan gaan doen waarvoor het bedoeld is: het overnemen van vakantievluchten van Schiphol. Het kabinet besloot eerder dit jaar dat luchthaven Lelystad niet in 2019 open kan. Wanneer wel, is nu de vraag.

Ongetwijfeld zal het Kamerdebat ook gaan over de zogeheten verkeerverdelingsregel die moet bewerkstelligen dat vluchten met een vakantiebestemming worden verplaatst van Schiphol naar Lelystad. Het risico bestaat dat de Europese Commissie de regel afkeurt, omdat deze als discriminerend kan worden gezien.

“De Europese regels stellen dat er niet gediscrimineerd mag worden tussen types luchtvaartmaatschappijen of bestemmingen binnen de EU”, zegt luchtvaartadvocaat Jochem Croon. “Het wetsvoorstel dat er ligt, doet dat wel.”

De verkeerverdelingsregel leidt volgens Croon tot een ongelijk speelveld, waarbij maatschappijen die zich richten op vakantieverkeer van Schiphol weg worden gestuurd. “Op deze manier ingrijpen in de vrije markt gaat veel te ver en is in strijd met EU-recht. Het zou beter zijn als een regionale luchthaven als Lelystad op eigen kracht vliegverkeer naar zich toe lokt.”

Niet-bestaand probleem

Nu zijn er ook juristen die denken dat de verkeerverdelingsregel wel mogelijk is, maar uiteindelijk kan alleen Brussel uitsluitsel geven. Zonder die regel bepaalt de markt hoe luchthaven Lelystad wordt opgevuld. En laat de markt nou niet bepaald zitten te wachten op Lelystad.

“Wij snappen niet dat er een oplossing word verzonnen voor een niet-bestaand probleem”, zegt Frank Allard, voorzitter van Barin, de belangenorganisatie van in Nederland opererende luchtvaartmaatschappijen. “We weten nog niet eens of Schiphol verder kan groeien of niet. Dat moet blijken uit het milieueffectrapport dat nog niet gepubliceerd is.”

Allard schat in dat er de afgelopen jaren milieuwinst is geboekt via stillere en zuiniger vliegtuigen. “Dat zou betekenen dat het maximum aantal vliegbewegingen op de nationale luchthaven omhoog kan. Mits de veiligheid op orde is, kan Schiphol fysiek misschien wel 650.000 vliegbewegingen aan.”

Nu zit het vliegplafond van Schiphol nog op 500.000 starts en landingen. Of dit wordt opgerekt, is vooral ook onderwerp van een politiek debat.

Stel dat Schiphol niet kan groeien, dan nog is Lelystad geen oplossing, zegt Allard. “De eerste jaren gaat het om een paar duizend vliegbewegingen, wat uiteindelijk kan oplopen tot 45.000. Dat is veel te weinig om een oplossing te kunnen zijn voor eventuele krapte op Schiphol.”

Geen nieuw vliegverkeer

Wellicht dat Lelystad via lage prijzen, een goede bereikbaarheid en een goede service erin slaagt om maatschappijen weg te lokken van Schiphol. Maar een garantie dat dit lukt, is er niet. En dus heeft Lelystad zonder verkeerverdelingsregel geen bestaansrecht, vindt coalitiepartij D66. “Lelystad is echt bedoeld als overloop van Schiphol”, zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte. “Het moet een vakantieluchthaven worden. D66 wil dus niet dat er extra vliegverkeer komt door het openstellen van Lelystad.” Ook Eppo Bruins van de ChristenUnie, eveneens een coalitiepartij, wil niet dat Lelystad leidt tot nieuw vliegverkeer. “Dat mag absoluut niet gebeuren.”

Actiegroep HoogOverijssel hoopt dat D66 en ChristenUnie een streep door de luchthaven zetten als er geen verkeerverdelingsregel komt. “Daar proberen wij hen nu van te overtuigen”, zegt actievoerder Jan Rooijakkers van de actiegroep, die werd opgericht om af te dwingen dat het vliegverkeer van Lelystad hoger vliegt.

In ieder geval zou de luchthaven pas in 2023 open moeten gaan, vindt HoogOverijssel, want pas dan is de herindeling van het Nederlandse luchtruim klaar. “Het is de hoop dat er dan hoger gevlogen kan worden, al is ook dat nog niet helemaal helder.”

Dat HoogOverijssel zijn pijlen richt op D66 en de ChristenUnie is niet heel verwonderlijk, want hun coalitiegenoten CDA en de VVD willen vooral dat de luchtvaart ruimte krijgt om verder te groeien. “Lelystad gaat zo spoedig mogelijk open”, zegt Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid van de VVD. Bovendien wil de VVD het vliegplafond op Schiphol verhogen. “De luchtvaart groeit mondiaal veel meer en de functie van Schiphol als hub mag niet verloren gaan.”

Luchthaven is op tijd klaar

Praktisch lijkt er geen enkele belemmering meer om de uitgebreide luchthaven in Lelystad in 2020 open te stellen, stelt Hanne Buis, directeur van luchthaven Lelystad.

De start- en landingsbaan, taxibaan en de infrastructuur van en naar de luchthaven zijn nu al gereed. De verkeerstoren is opgehoogd en wordt komende maand opgeleverd. Ook ligt de bouw van de nieuwe terminal op schema: in september wordt hij casco opgeleverd en in het najaar helemaal afgebouwd. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ziet ook geen problemen, stelt een woordvoerder. “De aansluitroutes op de ‘snelwegen in het hogere luchtruim’ zijn ontworpen en worden nu verder getoetst.”

Een ploeg ervaren luchtverkeersleiders staat klaar en wordt de komende tijd opgeleid om te kunnen werken op Lelystad. Ook de technische ondersteuning, waaronder de koppeling met het luchtverkeersleidingssysteem op Schiphol, ligt op schema.

Wim Liesker (62), actievoerder HoogOverijssel, ICT-specialist, B&B-eigenaar en yogaleraar © RV

De omstreden opening van luchthaven Lelystad houdt politici en actievoerders behoorlijk bezig. Drie portretten van betrokkenen.

Het is een prachtig stukje Nederland waar Wim Liesker woont: uitgestrekt laagland met bos en water, waar je behalve fluitende vogels niets hoort. In 2012 vonden Wim Liesker en zijn vrouw deze stilteplek in natuurgebied de Weerribben in Overijssel. “Het huis was veel te groot, maar de plek was zo ideaal.”

Dus verhuisden Liesker en zijn vrouw van Amsterdam naar Ossenzijl, gemeente Steenwijkerland. De ruimtes die ze overhadden, gebruikten ze voor het opstarten van een B&B. Later ontstond het idee om de B&B uit te breiden met een yogaruimte en een sterrenwacht. Kosten: bijna twee ton. September 2016 startte de bouw.

Februari 2017 kwam Liesker er achter dat zijn prachtige, idyllische stilteplek onder een geplande aanvliegroute lag van luchthaven Lelystad. Op een hoogte van 1800 meter zouden er vliegtuigen over het natuurgebied vliegen. “Ik heb er een nacht wakker van gelegen. Het is zo naar hoe ze Nederland naar de verdommenis helpen. Waarom moet de luchtvaart koste wat het kost verder groeien?”

Even dacht Liesker er serieus over om te emigreren naar Scandinavië, waar misschien nog wel stilteplekken zijn die ook stil blijven. Maar hij besloot in plaats daarvan terug te vechten. Hij sloot zich aan bij actiegroep HoogOverijssel en zette zijn werk als zelfstandig ICT-specialist op een laag pitje. “Vanaf juni 2017 ben ik alleen maar bezig geweest met actievoeren in de hoop iets te bereiken. Een enorme gok natuurlijk.”

De euforie was dan ook groot toen minister Cora van Nieuwenhuizen de opening van de nieuwe vakantieluchthaven uitstelde tot 2020, maar Liesker beseft dat de strijd nog niet gestreden is. “We moeten nu heel hard vechten om ervoor te zorgen dat de luchthaven pas opengaat na de herindeling van het luchtruim in 2023.” Maar Liesker ziet graag dat de discussie over vliegen breder wordt gevoerd. “Het is de vraag of we echt moeten willen dat we meer en meer vliegen. Het is gewoon niet duurzaam.”

Matt Poelmans (73 ), lid van de van de Omgevingsraad Schiphol © RV

‘Wij zijn besodemieterd, Lelystad had al open kunnen zijn’

Overlast van Schiphol? Nee, dat zag Matt Poelmans niet aankomen toen hij in 1987 een huis kocht in Oegstgeest, 25 kilometer van de luchthaven vandaan. “Schiphol was toen totaal geen issue. Er werd toen ook veel minder gevlogen.” Waar Schiphol nu tegen de 500.000 starts en landingen per jaar zit, was dat destijds nog 250.000.

Maar het vliegen nam toe. En toen in 2003 de Polderbaan werd geopend werd de overlast pas echt erg. “Het onderbreekt je gesprek, haalt je uit je slaap en is slecht voor je gezondheid”, zegt Poelmans. De reactie van Schiphol op protesten van bewoners was kafkaësk. “Ze zeiden: wij hebben voor u berekend dat u geen last kunt hebben.” De berekeningen waren op een aparte manier gemaakt, zegt Poelmans. “Zo was er volgens de berekening aan de ene kant van de straat wel hinder en aan de andere kant niet.”

Aan geluidmetingen deed Schiphol niet, tot frustratie van omwonenden. Poelmans legde zich er niet bij neer en sloot zich aan bij een burgerinitiatief dat zelf geluidsmetingen ging doen. “Uiteindelijk hadden we een stuk of zestig meetpunten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek.”

Wat voor Poelmans begon als actievoeren tegen de luchthaven veranderde in overleggen met de luchthaven en de overheid. “Als ik nu kijk naar hoe het gaat bij de protesten tegen Lelystad, dan lijkt het net alsof de geschiedenis zich herhaalt.”

Maar of dat overleggen de actievoerder ver brengt? Poelmans dacht aanvankelijk van wel, toen in 2008 het Aldersakkoord tussen de luchtvaart, omwonenden en de overheid werd gesloten. In dat akkoord werd er een grens gesteld aan de groei van Schiphol. Een van de beloftes was dat vakantievluchten zouden worden overgeheveld naar regionale luchthavens, waaronder Lelystad.

Inmiddels is het Poelmans helder dat het Aldersakkoord niet heeft gebracht wat hij ervan had verwacht. Veel afspraken zijn niet nagekomen. En dat de opening van Lelystad opnieuw is uitgesteld voelt voor Poelmans als een regelrechte belediging. “Wij zijn gewoon besodemieterd. Als Schiphol dit echt had gewild, was de luchthaven al lang open geweest.”

Eppo Bruins (48), Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie © ANP

‘Je moet je niet fixeren op een openingsdatum’

Tot begin dit jaar had het kabinet nog de hoop dat vliegveld Lelystad in april 2019 open zou kunnen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) zei tegen de Tweede Kamer dat ze daar ‘onverminderd naar streeft’ en dat ze ‘alles op alles zet’ om dit mogelijk te maken.

Toen werd het 5 januari 2018. Eppo Bruins, ChristenUnie-Kamerlid, gaf die dag ‘een winstwaarschuwing’ af. “Uitstel van de opening ligt voor de hand”, zei hij. De woorden van Bruins zorgden voor irritatie bij sommige coalitiegenoten, die vonden dat hij voor zijn beurt sprak en het besluit van de minister had moeten afwachten. Terugkijkend zegt Bruins: “Wat ik zei was nodig. Het proces is onder het vorige kabinet zo knullig verlopen. Het vertrouwen in de overheid is geschaad en dat moet worden hersteld. Wat je dus niet moet doen is je fixeren op een openingsdatum.”

De minister kon, gezien de gebrekkige politieke steun, niet anders dan de opening van Lelystad met minimaal een jaar uitstellen. “De enige juiste keuze”, reageerde Bruins. Dat betekent overigens niet automatisch, licht hij toe, dat Lelystad in 2020 de deuren kan openen. “Zover ben ik nog niet. De ChristenUnie wil de garantie dat luchthaven Lelystad zal functioneren zoals het bedoeld is: als overloop van Schiphol. Vliegverkeer moet dus worden verplaatst. Wat absoluut niet mag gebeuren is dat Lelystad op zichzelf leidt tot nieuw vliegverkeer.”

Ook belangrijk voor de CU: vliegtuigen moeten straks ongehinderd kunnen doorstijgen naar kruishoogte, om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. Bruins: “Het is niet logisch een vliegveld te openen voor het eindplaatje helder is.”

Anders dan sommige andere partijen gelooft de ChristenUnie niet in de ongebreidelde groei van de luchtvaart. Het aantal vliegbewegingen op Schiphol (500.000 per jaar) is wat Bruins betreft het maximum, ook als Lelystad in bedrijf is. “Er zit alleen ruimte in milieuwinst. Als je grotere toestellen hebt, kun je meer passagiers vervoeren. Dat is prima. Maar de groei van het aantal vluchten vindt plaats op Lelystad, als overloop voor Schiphol.”

https://www.trouw.nl/home/luchthaven-lelystad-staat-op-losse-schroeven~acb1eb44/


Breng dit blog onder de aandacht van een vriend

&r


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie

* verplicht veld

Blog

20-Jun-2018
Meerderheid wil einde aan groei Schiphol: Het wordt gewoon te gek



20-Jun-2018
Jan Paternotte D66: Luchtvaart moet nog in het klimaatakkoord



20-Jun-2018
Vliegen op biomassa? Ga fietsen



20-Jun-2018
Minister zet streep door local rule voor extra cargoslots



17-Jun-2018
Demonstratie tegen Schiphol niet op luchthaven zelf



15-Jun-2018
50plus wil strengere normen voor luchtkwaliteit



13-Jun-2018
Toen ik deze cijfers onder ogen zag, besloot ik veel minder te vliegen



12-Jun-2018
EU neemt MH17maatregel: 1 advies voor vliegen boven conflictgebieden



10-Jun-2018
Protest: MAA is enclave voor vracht Midden-Oosten geworden



09-Jun-2018
Rotterdam Airport mag voorlopig niet uitbreiden



07-Jun-2018
Brussels Airlines schrapt alle vluchten naar Sharm el Sheikh



07-Jun-2018
Biobrandstof is de zoveelste marketingtruc van KLM



06-Jun-2018
Directe treinverbinding naar Londen pas eind 2019



06-Jun-2018
Tijd voor Europese Spoorwegen, zodat reizen per trein sneller en goedkoper wordt dan vlieger



06-Jun-2018
Vragen over de milieueffectreportage van Lelystad Airport



06-Jun-2018
Topmannen KLM en NS pleiten nogmaals voor betere treinverbindingen



05-Jun-2018
Bewering Amhaouch, Tweede Kamerlid voor het CDA over treinen blijkt onjuist



01-Jun-2018
Investeren in sneller spoor zorgt voor 133.000 minder vluchten



01-Jun-2018
Kamervragen nav Geluidsnormen op Schiphol



31-May-2018
Staatssecretaris Snel: Vliegtaks komt er hoe dan ook in 2021



31-May-2018
Rechter dwingt regering vliegroutes aan te passen in Belgie



31-May-2018
Belevingsvlucht Lelystad krijgt kritiek nog voordat vliegtuig opstijgt



27-May-2018
Vanuit Dusseldorf en Hamburg met de autotrein naar Italië



27-May-2018
De beperking van burgerluchtverkeer boven Natura 2000-gebieden



27-May-2018
Grote doorbraak in verzet tegen groei Schiphol



24-May-2018
Enquete om de top 10 van het schiphollen samen te stellen



24-May-2018
Milieuorganisaties positief over Schipholvisie nieuw college Amsterdam



24-May-2018
De Tweede Kamer wil dat vervuilende vliegtuigen meer gaan betalen op Schiphol



23-May-2018
Luchtvaart in de klimaatwet



23-May-2018
VVD stemt toch tegen meer vluchten Schiphol



22-May-2018
Uitslag moties ingediend bij het debat over Schiphol en Lelystad Airport



21-May-2018
Ergernisje: vliegen tot we erbij neervallen met de VVD in de cockpit



19-May-2018
Personeel klaagt over bruut Ryanair



19-May-2018
#Eindjevliegen: nieuwe merkcampagne Eindhoven Airport



18-May-2018
Landelijk protest luchtvaartgroei



18-May-2018
Amsterdams gemeentebestuur zet zich af tegen het kabinet



18-May-2018
Zienswijze op concept wijzigingsbesluit Besluit slotallocatie



17-May-2018
Stenogram debat over Schiphol en Lelystad Airport



17-May-2018
Claim Awacs loopt op door vertraging ministeries



17-May-2018
Ministerie sjoemelde met geluidsnormen Schiphol



16-May-2018
Vliegveld Eelde: Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen



16-May-2018
OPROEP om een email bericht te sturen naar de luchtvaart woordvoerders van D66, CU, SGP, PvdA, CDA en VVD



15-May-2018
Luchthaven Lelystad staat op losse schroeven



15-May-2018
D66 wil opnieuw onderzoek naar Schiphol in zee



15-May-2018
De enige echte vraag klinkt niet: Willen we dat vliegveld in Lelystad?



15-May-2018
Onenigheid in coalitie over groei Schiphol



15-May-2018
Bewoners verenigd tegen groei luchtvaart



14-May-2018
Toename ultrafijnstof door laagvliegende vliegtuigen



14-May-2018
Schiphol, hoe verder? Verdeeldheid over extra vluchten



13-May-2018
Dubbele agenda: Is dit de echte reden dat vliegveld Lelystad uitbreidt



13-May-2018
Longarts: Overheid vraagt zorg altijd te bezuinigen, ik vraag overheid om minder zieken



12-May-2018
Toekomst Eindhoven Airport centraal op info-avond in Novotel



12-May-2018
Regulering luchtvaart Pleidooi voor leidende rol Europa door invoering van effectief klimaatbeleid



11-May-2018
Plenair debat over Schiphol en vliegveld Lelystad



09-May-2018
Overijssel schrijft minister en Kamer bezorgde brief over Lelystad Airport



09-May-2018
Defensie wil startbaan De Peel weer in gebruik nemen



09-May-2018
Emirates Boeing 777 beschadigt Limburgs dak



09-May-2018
Vogel legt vluchten tussen Eelde en Londen plat



09-May-2018
Ultrafijnstof afkomstig van vliegtuigen ook op 15 kilometer van luchthaven mogelijk



09-May-2018
Uitbreidingsplannen vliegveld Eelde vertraagd door fouten in milieurapport



09-May-2018
Schiphol houdt vast aan noodzaak zesde baan



08-May-2018
Nieuwe studie naar ultrafijnstof gestart door Duitse cardioloog



08-May-2018
Vragen Van Raan over nieuwe budgetvluchten naar New York



07-May-2018
De nieuwe baas van Schiphol heeft 15 jaar voor Shell gewerkt.



06-May-2018
Milieuorganisaties slaan handen ineen tegen groei Schiphol



05-May-2018
Beantwoording Kamervragen over een ernstig veiligheidsincident op Schiphol



04-May-2018
Beantwoording vragen over het ontwerpbesluit wijziging LVB nachtvluchten



03-May-2018
Stekker zou al deels uit local rule zijn getrokken



03-May-2018
Duits onderzoek laat zien dat vliegtuiglawaai hartritmestoornissen veroorzaakt



03-May-2018
Vragen van het lid Kröger,GroenLinks, aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over Schiphol en Lelystad Airport



02-May-2018
Tweede Kamer krijgt weer informatie van iemand met banden met het ministerie en de Schiphol groep



01-May-2018
Rechter: Maastricht Aachen Airport mag hele baan gebruiken



01-May-2018
Ultrafijnstof zorgt voor ontstekingen bij kinderen



01-May-2018
Vliegtuiglwaai zorgt ervoor dat kinderen slechter rekenen



01-May-2018
Zelf oplossingingen aandragen voor betere mobiliteit



01-May-2018
Elf jaar klimaatwinst grotendeels teniet gedaan door vliegverkeer



01-May-2018
Schiphol kan best gehalveerd worden



29-Apr-2018
Ook omwonenden regionale vliegvelden bezorgd over luchtvervuiling



28-Apr-2018
Uitbreiding Schiphol: veiligheid een issue, herrie omwonenden niet



25-Apr-2018
Vliegtuigoverlast in de IJmond neemt toe



25-Apr-2018
Vragen Van Raan & Wassenberg over de schadelijke effecten van de groeiende luchtvaart op de luchtkwaliteit rond Schiphol



25-Apr-2018
Onderzoeken feitenbasis besluitvorming Schiphol



25-Apr-2018
Principiele discussie toekomst Schiphol onvermijdelijk



25-Apr-2018
Olst-Wijhe wil streep door uitbreiding Lelystad Airport



25-Apr-2018
Kamervragen PvdD over dubbele pet voorzitter Oostvaardersplassen-commissie



24-Apr-2018
Beantwoording Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD) over het afscheidsinterview van de president-directeur van Schiphol



24-Apr-2018
Duizenden vliegtuigen extra over Zwolle naar Lelystad Airport



23-Apr-2018
Kamerbrief over voorgenomen wijziging Besluit slotallocatie



23-Apr-2018
Beantwoording Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD) over de juridische eigendomsrechten van slots



23-Apr-2018
Luchtkwaliteit IJmond en Schiphol blijft probleem



23-Apr-2018
Provincie: Omwonenden moeten snel kunnen meepraten over Eindhoven Airport



21-Apr-2018
Nota Regulering Luchtvaart



20-Apr-2018
MER Lelystad: Aandachtspunt herrie



20-Apr-2018
Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie woedend



19-Apr-2018
Gezamenlijke oproep: Kabinet, weeg milieu volledig mee in uitbreidingsplannen luchtvaart



19-Apr-2018
3260. Nader onderzoek luchthavenbesluit Lelystad Airport



19-Apr-2018
Commissie wijst kritiek burgers op geluidsrapportage Lelystad Airport af



19-Apr-2018
Bereken ook klimaat- en gezondheidsschade bij uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
HoogOverijssel overweegt juridische stappen tegen uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
Publeaks over wantoestanden van de Schiphol groep



18-Apr-2018
Luchthaven weigert vliegtuigen in vroege ochtend



17-Apr-2018
TRANSPORT A GRANDE MISERE LUCHTVAART IN KAART



17-Apr-2018
Rechter: Gedogen op Schiphol onvoldoende onderbouwd



17-Apr-2018
Ambtenaren hebben dubbele pet op als het om Schiphol gaat



17-Apr-2018
Hoog Overijssel: mer vliegveld moet over



16-Apr-2018
Winkels Schiphol willen niet aan strengere tabaksregels



13-Apr-2018
tekortkomingen in het geactualiseerde MER Lelystad Airport



13-Apr-2018
Zeven dingen die je altijd al wilde weten over (ultra)fijnstof



13-Apr-2018
Oud-directeur Lelystad Airport gaat op ministerie werken



12-Apr-2018
Limiet Lelystad Airport boterzacht: grens niet wettelijk vastgelegd



09-Apr-2018
Opzienbarend artikel over de constante centrale rol van Shell in het voorzitterschap van de commissie MER



09-Apr-2018
Is klimaat nog steeds abstract? Niet meer voor banken



09-Apr-2018
Plaatselijke Belangen Weerribben ondersteunen Stichting Hoog Overijssel



09-Apr-2018
Nachtvluchten Schiphol niet over hele provincie



09-Apr-2018
Nederlandse overheid weigert transparantie over CO2 normen luchtvaart



07-Apr-2018
Hoe onafhankelijk is de commissie MER?



07-Apr-2018
Teringherrie



06-Apr-2018
Provincie veegt vliegtaks voor Eindhoven Airport van tafel



06-Apr-2018
Vragen Van Raan over een ernstig veiligheidsincident op Schiphol



06-Apr-2018
Commissie-mer Lelystad Airport weer in opspraak



06-Apr-2018
Almere ontkomt niet aan vliegtuiglawaai



06-Apr-2018
Artsen Zuid-Limburg richten stichting op tegen uitbreiding vliegveld



05-Apr-2018
Campagnestart Eerlijk over vliegen



05-Apr-2018
Toename klachten vliegverkeer in 2017



05-Apr-2018
Metingen van fijnstof en ultrafijnstof rond Frankfurt tonen extreem hoge doses aan



04-Apr-2018
In Duitsland heeft een vliegtuig 43 ton kerosine gedumpt.



04-Apr-2018
Omwonenden Schiphol naar rechter om geluidscontroles



03-Apr-2018
Minister geeft toe: optreden tegen Schipholoverlast kan nog niet



03-Apr-2018
GroenLinks wil uitspraak Raad van State over gedogen geluidshinder luchtvaart



02-Apr-2018
Nieuwe actiegroep Vliegtuighinder Westeindergebied



31-Mar-2018
Minister moet eind maken aan gedoogsituatie Schiphol



28-Mar-2018
De Vliegende Hollander



28-Mar-2018
Geen vermindering nachtvluchten



28-Mar-2018
Vliegveld Eindhoven vervuild beek



17-Mar-2018
Gemeenten willen aanpak nachtvluchten Schiphol



16-Mar-2018
Kamerbrief over inbreng schriftelijk overleg voor ontwerpwijzigingsbesluit LVB mbt nachtvluchten



15-Mar-2018
Lokale politieke partijen willen groeistop Schiphol



13-Mar-2018
Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de handhaving van het aantal vliegbewegingen op Schiphol



13-Mar-2018
ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT (RTHA) WEKT SCHIJN VAN DUURZAAMHEID.



13-Mar-2018
Factsheet proces Luchthavenbesluit Lelystad Airport



13-Mar-2018
Beantwoording vragen ontwikkeling inzake Lelystad Airport en nieuwe routes



12-Mar-2018
GR18 Landelijke kopstukken op campagne voor lokale verkiezingen?!



12-Mar-2018
Klarenbeek hangt kabaal luchthavens Lelystad en Teuge boven het hoofd



11-Mar-2018
Gezondheid kinderen rondom Schiphol onderzocht: "Deze drab krijg je allemaal in je longen"



11-Mar-2018
Factsheet Mer Lelystad Airport



11-Mar-2018
Recordaantal geluidsklachten over Schiphol



11-Mar-2018
Stel ook groeibesluit Schiphol uit net als Lelystad



11-Mar-2018
Schiphol-baas draagt stokje over na jarenlang gevecht



09-Mar-2018
Groei Schiphol zorgt vooral voor meer vluchten over woonwijken



09-Mar-2018
Hersenen van ongeboren kind blijken gevoelig voor fijnstof: MRI-scans tonen dunnere hersenschors



08-Mar-2018
97 Vragen over wat er mis is in het rapport van vliegveld Lelystad



06-Mar-2018
Omwonenden Schiphol willen openbaar gesprek over inspraak



06-Mar-2018
Kettingbeding woningbouw bij Schiphol van de baan



06-Mar-2018
Lelystad Airport overbodig door betere treinverbindingen



06-Mar-2018
Vliegmaatschappijen in de clinch met Schiphol over onbenutte capaciteit



03-Mar-2018
Gemeenteraden onjuist voorgelicht over versoepeling bouwplannen



03-Mar-2018
Respijt, maar strijd gaat door



03-Mar-2018
Publiekskaarten vliegroutes Lelystad Airport



03-Mar-2018
Omwonendengroepen van diverse Nederlandse vliegvelden ontmoeten elkaar



02-Mar-2018
Provincie wil geen extra vakantievluchten: Eindhoven Airport is voor regionale economie



02-Mar-2018
Dien zienswijze in tegen Omgevingslawaai luchtvaart, hoofdspoorwegen en rijkswegen



01-Mar-2018
Vervuilde grond Schiphol naar Aalsmeerderbrug



27-Feb-2018
Wereldwijde petitie om het aantal vluchten wettelijk vast te laten leggen



26-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogt de kans op suikerziekte diabetes



25-Feb-2018
Open brief van prinses Irene



25-Feb-2018
VVD is al druk bezig de stellingen anders te interpreteren dan ze bedoeld zijn



25-Feb-2018
Mondiale kaart van door vliegen veroorzaakte roet



24-Feb-2018
Vliegverkeer boven Zwolle is toegenomen



24-Feb-2018
Juridische truc vliegveld Maastricht



21-Feb-2018
Minister openbaart 24 uur voor debat veiligheid Schiphol lijvig rapport dat maand in la lag



21-Feb-2018
Burgerinitiatief tegen Vliegtuiglawaai in West Wenen



20-Feb-2018
Schiphol nu ook in de Fabeltjeskrant



19-Feb-2018
Schiphol telt niet alle vluchten mee om meer te vliegen



19-Feb-2018
Hoezo, afwijkende vliegroutes?



18-Feb-2018
TRAILER Aviation expansion: the global cost of the carbon jet set



15-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogd bloeddruk ook bij mensen die doorslapen



15-Feb-2018
Bijdrage vervoer door lucht aan economie half procent



15-Feb-2018
Koeien en paarden in de stress door laagvliegende helikopters defensie



15-Feb-2018
Lijst van vragen over recente ontwikkelingen inzake Lelystad Airport



15-Feb-2018
Kamerleden kritisch over reparatie milieuplan Lelystad Airport



14-Feb-2018
Omwonenden van vliegveld Maastricht slepen de staat voor rechter



14-Feb-2018
Mer-deskundige adviseerde ministerie al 11 jaar



14-Feb-2018
Actiegroep naar Den Haag voor kort geding vliegveld Beek



13-Feb-2018
Adviseur stapt op om mogelijke belangenverstrengeling Lelystad Airport



13-Feb-2018
Vliegveld Twente 21 miljoen subsidie zonder resultaat



13-Feb-2018
Nadelige effecten van vliegtuiggeluid



12-Feb-2018
Schijn van belangenverstrengeling rond Lelystad Airport



12-Feb-2018
Duurzaam vliegen is een illusie



12-Feb-2018
Ending aviation tax holiday



10-Feb-2018
Grens nachtvluchten Schiphol overschreden



09-Feb-2018
In Rotterdam gaat de strijd tegen nachtvluchten door



09-Feb-2018
KLM en Martinair hebben verboden prijsafspraken gemaakt



08-Feb-2018
Inspectie Leefomgeving en Transport kan overschrijding vliegbewegingen Schiphol niet handhaven



08-Feb-2018
Overlast van Schiphol weg-definieren is onbehoorlijk



08-Feb-2018
Regels mbt bouw woningen rondom Schiphol



08-Feb-2018
Kritiek op manier bepalen overlast vliegtuiglawaai



08-Feb-2018
Geen verslag overleg vliegveld Lelystad ondanks toezegging transparantie



07-Feb-2018
Red de Veluwe is nu mordicus tegen komst Lelystad Airport



06-Feb-2018
Oegstgeest is herrie van nachtvluchten Kaagbaan zat



06-Feb-2018
Leon Adegeest stapt uit overleg vanwege schiphollen



02-Feb-2018
Dien bezwaar in tegen het besluit om het aantal nachtvluchten op te hogen!



02-Feb-2018
Groter risico borstkanker en leukemie bij vrouwen in de buurt van vliegveld Keulen-Bonn



01-Feb-2018
Ervaren piloot laagvliegroutes Lelystad levert onnodig gevaar



01-Feb-2018
Minister reageert niet op brief Actiegroep HoogoverWezep over nieuwe fouten in rapport vliegveld Lelystad



01-Feb-2018
Luchtmacht vervoerd stoffen die de samenleving in groot gevaar brengt



30-Jan-2018
Bewoners klagen steen en been over Schiphol



29-Jan-2018
Flinke toename klagers over Schiphol



29-Jan-2018
Schiphol niet de motor van de economie



26-Jan-2018
Hoe MinIenW geluidberekeningen in MER Lelystad Airport manipuleerde, en nu probeert te reframen



26-Jan-2018
Lubach verteld over de manipulaties van Schiphol



26-Jan-2018
Geen beroep op afwijzing bezwaar mogelijk



26-Jan-2018
Ministerie vergeet al bijna 5 jaar fout te herstellen



25-Jan-2018
Schiphol wil het aantal nachtvluchten vergroten ondanks overschrijding aantal vliegbewegingen.



25-Jan-2018
Heeft Schiphol zich aan het maximum aantal vluchten gehouden?



25-Jan-2018
Grenzen in zicht veilige afhandeling vliegverkeer Schiphol



24-Jan-2018
500 vliegtuigen in een dag over je huis



21-Jan-2018
Rotterdam The Hague Airport negeert adviesrapport van de verkenner om niet uit te breiden.



21-Jan-2018
Bouw huizen onder vliegroutes Schiphol



16-Jan-2018
Bevlogen Strijder Kees van Ojik vecht al jaren tegen Schiphol



16-Jan-2018
Laagvliegroutes Lelystad Airport slecht voor gezondheid



13-Jan-2018
Aalsmeer presenteert position paper Schiphol



13-Jan-2018
Ondanks enorm verlies banen in toerisme groei MAA



13-Jan-2018
Schiphol Airport, The Politics of Evidence Based Policy-making



12-Jan-2018
Ultrafijnstof verhoogt de bloeddruk bij kinderen



12-Jan-2018
Ultrafijnstof rondom Schiphol



12-Jan-2018
Vliegverkeer heeft effecten op samenstelling van atmosfeer



11-Jan-2018
Te deskundig voor Schiphol



11-Jan-2018
Grote zorgen over gevolgen fijnstof voor volksgezondheid



09-Jan-2018
Jet traffic linked to ice haze



07-Jan-2018
Wat is het groenste vervoermiddel?



07-Jan-2018
Toename van luchtvervuiling door vliegtuigen verwacht



07-Jan-2018
Vliegtuigen vliegen zonder reden lager in Ede



06-Jan-2018
Opinie - Mirjam Jager over groeiambities Schipholgroep



05-Jan-2018
Het lijkt of Eindhoven Airport moet groeien



05-Jan-2018
Roet en 16 verschillende metalen uit uitlaat vliegtuigen



05-Jan-2018
Vliegen is het nieuwe roken



04-Jan-2018
Air pollution around conception tied to birth defects



04-Jan-2018
Vogels straks verhakseld



04-Jan-2018
Vogels en vliegtuigen: een gevoelige kwestie



03-Jan-2018
Klimaatafspraak vereist stop op vliegvakanties



03-Jan-2018
Brandbrief luchtverkeersleiders: Het hangt hier van amateurisme aan elkaar



03-Jan-2018
Kans op birdstrikes bij Lelystad tien keer groter dan bij Schiphol



03-Jan-2018
Enige attractie van Buitenveldert waren laagvliegende DC 9



03-Jan-2018
Gemeenten rond Schiphol twijfelen aan milieurapport



03-Jan-2018
Diesel vervuiling kan hartproblemen veroorzaken



02-Jan-2018
Overlast van het vliegverkeer wijder verspreid



02-Jan-2018
Deel Schipholgemeenten is vertrouwen in luchthaven kwijt



31-Dec-2017
Grote kans op vogelaanvaringen bij uitbreiding Lelystad Airport



31-Dec-2017
Schiphol stelselmatig gesjoemel rond geluidsnormen



31-Dec-2017
Bomen halen vervuiling uit de lucht



30-Dec-2017
Groei Schiphol is gemanipuleerd



30-Dec-2017
Uitstoot fijnstof vliegveld Eindhoven kan gehalveerd worden



30-Dec-2017
Klimaatveranderingen zorgen voor meer vluchtelingen



30-Dec-2017
Om klimaatdoelen te halen moet luchtvaart krimpen



30-Dec-2017
Lesje creatief boekhouden van Schiphol en Den Haag



30-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



30-Dec-2017
Regeerakkoord volgen ondanks klimaatakkoord Parijs



30-Dec-2017
Op minder dan 400 meter hoogte vliegtuigen



29-Dec-2017
Meeste milieubeleidsinstrumenten voor de luchtvaart niet doeltreffend of doelmatig



29-Dec-2017
Wandelen in de bossen goed voor gezondheid



29-Dec-2017
Vliegveld Lelystad: Het argument van de verloren kosten mag geen rol spelen



28-Dec-2017
Schonere vliegtuigen zetten geen zoden aan de dijk



28-Dec-2017
Amsterdammers wakker van vliegverkeer



27-Dec-2017
Geen nachtrust tgv vliegtuigen



27-Dec-2017
Fijnstof mogelijk al dodelijk binnen 1 dag



26-Dec-2017
Vliegtuigen komen al op 1100m over



25-Dec-2017
Vliegen is meest milieuvervuilende transportmiddel



25-Dec-2017
Stiltegebieden noflyzone?



25-Dec-2017
Moet Schiphol alsnog naar zee worden verplaatst?



25-Dec-2017
Uitbreidingsplannen RTHA uitgesteld



25-Dec-2017
Uitslag stemming Tweede Kamer uitbreiding vliegveld Lelystad



25-Dec-2017
Actievoerders woedend na debat vliegveld Lelystad



22-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



22-Dec-2017
Aalsmeer geteisterd door 500 vliegtuigen in 24 uur



22-Dec-2017
De Monitor (KRO-NCRV) onderzoekt overlast door vliegtuigen



22-Dec-2017
Ondanks grove fouten MER gaat vliegveld Lelystad door



21-Dec-2017
Belangenverstrengeling alom



20-Dec-2017
Red de Veluwe komt met stemwijzer gemeenteraadsverkiezingen



20-Dec-2017
Grove fouten MER toch moet vliegveld Lelystad er komen



19-Dec-2017
Ombudsman: burgers niet serieus genomen bij vliegveld Lelystad



18-Dec-2017
Besluit tot vliegveld Lelystad genomen op basis van gemanipuleerde rapporten



16-Dec-2017
Gehoorschade