Veel luchtvaartexperts zijn het erover eens: vliegen is te goedkoop. En dat is slecht voor het milieu, want hierdoor pakken mensen te snel het vliegtuig, in plaats van bijvoorbeeld de trein. Dat de prijzen van vliegtickets laag liggen blijkt ook wel uit de winstmarges: maatschappijen maken gemiddeld nog geen tien dollar winst per ticket.

Dat laatste schrijft de NRC deze week. Hebben ze daar ook gelijk in?

Winst van één Big Mac

Luchtvaartexpert Yteke de Jong van de Telegraaf erkent dat de winstmarges op vliegtickets erg laag liggen. "Ik heb wel eens gehoord dat je voor Europese vluchten moet denken aan één Big Mac. Dat is nog geen drie euro." Ze heeft wel een verklaring voor die lage winsten. "De concurrentie is moordend. Iedereen wil op prijsvergelijkingssites als beste uit de bus komen."

David Elliot is directeur van prijsvergelijkingssite TicketSpy en hij beaamt de woorden van De Jong. Hij heeft daarvoor nog een andere verklaring. "Voor veel maatschappijen geldt dat hun business model steeds meer uitgaat van de verkoop van maaltijden, extra bagage of extra beenruimte. Ook het wijzigen of annuleren van een vlucht levert vliegmaatschappijen veel op."

Verlies maken op ticketverkoop

Sterker nog, volgens Elliot komt het voor dat tickets onder de kostenprijs worden verkocht. Zeker op ’overstappers’ wordt veel verlies gemaakt. Maar er zijn ook groepen waarop wel winst wordt gemaakt. "Ten eerste de businessclass, die betalen veel meer voor een ticket, ten tweede mensen op het laatste moment een ticket kopen en een andere belangrijke groep zijn de annuleerders."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vliegmaatschappijen-maken-nauwelijks-winst-op-ticketverkoop/