Wantoestanden in de Luchtvaart
Wantoestanden in de Luchtvaart
ACTUEEL
MENU

Opinie - Mirjam Jager over groeiambities Schipholgroep

06-Jan-2018

Ministerie van Buitenlandse Zaken
t.a.v. dhr. Drs. H. Zijlstra
Postbus 20061
2500 EB Den Haag

Betreft: leefklimaat Nederland en democratie
Dronten, 15 november 2017


Geachte heer Zijlstra,

De groei van klachten over geluidsoverlast van vliegverkeer in Nederland gaan hand in hand met de groei van de Schipholgroep. Inmiddels ergert 20% van de Nederlandse bevolking zich blauw aan overkomende vlieg-tuigen van/naar Schiphol dan wel één van de regionale luchthavens. Dan tel ik de mensen van de gemeenten in het Groene Hart als ook de protestgroepen uit Gelderland, Overijssel, Friesland en Flevoland tegen de ontwikkelingen van de nieuwe luchthaven in Lelystad nog niet mee.

Wat deze laatste nieuw te ontwikkelen luchthaven betreft, blijkt de MER onvolledig en vol met foutieve berekeningen te staan. Protestgroep ‘Hoog-Overijssel’ heeft hier werk van gemaakt en de oud-staatssecretaris geconfronteerd met het feit dat het vliegverkeer van/naar Lelystad straks aanzienlijk lager vliegt en daardoor een zwaardere geluidsbelasting voor een groot deel van Nederland geeft, als aangegeven in de MER. En wat zegt oud-secretaris mw. Dijksma hierover: “ik erken dat de MER onvolledig en incorrect is, maar Lelystad-Airport gaat volgend jaar april gewoon open!”… over de rug van de eigen bevolking en ik maar denken dat we in een democratie leven … en dan vraagt Mark Rutte onze minister-president zich eind oktober in het vrijdag-middaggesprek met omroep MAX zich verwonderend af, waarom het publiek weinig vertrouwen in de overheid heeft. Vervolgens zet de oud-secretaris de protest-groepen weg met de opmerking dat het luchtruim opnieuw ingedeeld gaat worden … en waarom gaat het luchtruim opnieuw ingedeeld worden?! … als hoofdreden om Schiphol door te laten groeien naar 600- en mogelijk 800.000 vluchten per jaar waardoor het vliegverkeer naar Lelystad altijd wanneer of waar dan ook laag zal moeten vliegen om Schiphol niet in de weg te zitten. In een brief van dhr. Drs R.W. Huijser van 30 oktober 2015 geeft dhr. Huijser aan conform het kabinetsbeleid in de Luchtvaart-nota naast de drie huidige wachtgebieden (R’dam, Noordzee én Dronten) een vierde wachtgebied ten zuidoosten van Schiphol geïmplementeerd gaat worden. Mijn eerste naïeve reactie was “gelukkig, ze gaan de geluidsoverlast spreiden over vier ipv drie wachtgebieden waardoor het op mijn woonlocatie weer wat stiller gaat worden”. Nee domoor, dat vierde wachtgebied komt er om Schiphol door te laten groeien. Nu bekend is dat de geluids-belasting veel hoger wordt als aangegeven in de MER, hebben meerdere omliggende gemeenten van Lelystad-Airport om uitstel gevraagd om het leefklimaat van haar inwoners zoveel mogelijk te waarborgen. Gemeente Dronten is ook uit het overlegorgaan “de Alderstafel” gestapt omdat de gemeente zich niet gehoord voelt én mede ook vanwege de manier van werken: dhr. Aat de Jonge, burgemeester van Dronten citeert: ‘Je krijgt de agenda van een overleg een uur van tevoren, er worden geen verslagen gemaakt, want de overleggen zijn geheim: dat is niet de manier waarop wij het zouden willen.’

Ik ben zelf geboren in Castricum en heb daar tot mijn pubertijd gewoond om vervolgens naar de Noordwest Veluwe te verhuizen. Eerder ging ik nog wel eens een weekje terug naar Castricum; maar de laatste jaren doe ik dat niet meer omdat ik weet dat ik de hele dag in de herrie van overkomende vliegtuigen zit. Datzelfde geldt voor de NW-Veluwe als ook Gouda in het Groene Hart waar ik in het weekend in ieder geval niet meer kom vanwege herrie van vliegverkeer. Spreek ik mijn kennissenkring en omwonenden dan krijg ik dezelfde reactie; die mensen mijden ook locaties waarvan ze weten dat ze de hele dag in de herrie van vliegtuigen zitten. De locale economie is daardoor gedupeerd.

Straks met het operationeel worden van Lelystad-Airport – centraal in Nederland – is zeker 30% van de bevolking absoluut niet blij met de ontwikkelingen van vliegverkeer boven hun woonlocatie. Dat is één op de drie Nederlanders! Uit onderzoek van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, een adviesorgaan dat het Rijk zelf in het leven heeft geroepen, blijkt dat Schiphol helemaal geen pijler is van de Nederlandse economie! Waar is de overheid in godsnaam mee bezig? In ieder geval niet met het – naar eer en geweten – goed dienen van de publieke zaak. Natuurlijk biedt Schiphol werkgelegenheid en dat worden meer banen naar gelang de Schipholgroep groeit. In andere sectoren is echter ook veel werkgelegenheid op alle werkniveaus te creëren; dat geeft dhr. Huijser, directeur Luchtvaart in een brief van 26 september 2016 zelf aan met de link www.topsectoren.nl

Schiphol wordt voor een groot deel gebruikt als ‘hubfunctie’ voor passagiers/overstappers die Nederland helemaal niet als eindbestemming hebben. Dat zou volgens het kabinet interessant zijn voor internationaal opererende bedrijven om zich in Nederland te vestigen; er zijn echter veelal belangrijker redenen om zich in Nederland te vestigen. Als Schiphol alleen gebruikt wordt voor haar eigen inwoners, plus eindbestemming voor buitenlandse reizigers, dan zijn jaarlijks 500.000 vluchten meer dan genoeg en maakt daarmee Lelystad-Airport overbodig en mogelijk dat zelfs andere regionale luchthavens kunnen krimpen (waarvan ik weet draaien Eelde en Maastricht-Aachen Airport al jaren met verlies). Dit zou het leefklimaat en daarmee levensgenot van 17 miljoen Nederlanders goed doen.

Ik heb het nog helemaal niet gehad over de CO2 uitstoot van al die vliegtuigen en daarmee fijnstof en daarmee dat Nederland op Europees niveau onderaan bungelt wat luchtvervuiling betreft. Door die luchtvervuiling overlijden Nederlanders gemiddeld 13 maanden eerder. Ja, zegt het kabinet “kolencentrales moeten dicht”. Wel die CO2 kun je afvangen en dat kan van de lucht- als ook de scheepvaart niet!

Vorig jaar heeft op politiek vlak het toen zittende kabinet, als ook alle fractievoorzitters, 2e kamerleden, voorzitters programmacommissies, het Koningshuis en burgemeesters van meerdere gemeenten van mij een brief met soortgelijke boodschap als deze brief ontvangen. Eisen is een groot woord, maar opnieuw zie ik graag – ik spreek in ieder geval namens 20% van de bevolking - en met het mogelijk operationeel worden van Lelystad-airport – zeker 30% van de bevolking dat het indammen van het vliegverkeer een belangrijk politiek uit te voeren punt wordt. Nederland behoort tot de top vijf van dichts bevolkte gebieden in de wereld. Dan moet je juist zuinig zijn met de stiltegebieden die we nog hebben! En niet, zoals oud-politicus dhr. Prof. Dr. Winsemius zegt “dat heel Nederland ‘geschiphold wordt”.

Tsja democratie – ik vergeet de opmerkingen van oud-secretaris Sharon Dijksma maar even - , maar ik vertrouw erop dat het Rijk de belangen van haar inwoners zoveel mogelijk dient en oog heeft voor haar leefklimaat. In het vertrouwen dat ik u met bovenstaande tot actie kan bewegen, teken ik,

Met vriendelijke groet,


Mirjam Jager

 

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Onderstaande brief heeft Mirjam Jager aan alle ministers en het Koningshuis gestuurd en gemaild naar: alle 2e kamerleden, alle belangenverenigingen omgeving Schiphol, alle burgemeesters van de gemeenten in Flevoland als ook Zwolle, Kampen, Steenwijkerland, Hellendoorn, Harderwijk, Nunspeet en Elburg, CvdK van provincie Flevoland en de actiegroepen ‘Hoog-Overijssel’, ‘Red de Veluwe’ en ‘Vliegop’.

 

https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/opinie-mirjam-jager-over-groeiambities-schipholgroep


Breng dit blog onder de aandacht van een vriend

&r


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie

* verplicht veld

Blog

21-Apr-2018
Nota Regulering Luchtvaart



20-Apr-2018
MER Lelystad: Aandachtspunt herrie



20-Apr-2018
Leefbaar Zeewolde en ChristenUnie woedend



19-Apr-2018
Gezamenlijke oproep: Kabinet, weeg milieu volledig mee in uitbreidingsplannen luchtvaart



19-Apr-2018
3260. Nader onderzoek luchthavenbesluit Lelystad Airport



19-Apr-2018
Commissie wijst kritiek burgers op geluidsrapportage Lelystad Airport af



19-Apr-2018
Bereken ook klimaat- en gezondheidsschade bij uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
HoogOverijssel overweegt juridische stappen tegen uitbreiding Lelystad Airport



18-Apr-2018
Publeaks over wantoestanden van de Schiphol groep



18-Apr-2018
Luchthaven weigert vliegtuigen in vroege ochtend



17-Apr-2018
TRANSPORT A GRANDE MISERE LUCHTVAART IN KAART



17-Apr-2018
Rechter: Gedogen op Schiphol onvoldoende onderbouwd



17-Apr-2018
Ambtenaren hebben dubbele pet op als het om Schiphol gaat



17-Apr-2018
Hoog Overijssel: mer vliegveld moet over



16-Apr-2018
Winkels Schiphol willen niet aan strengere tabaksregels



13-Apr-2018
tekortkomingen in het geactualiseerde MER Lelystad Airport



13-Apr-2018
Zeven dingen die je altijd al wilde weten over (ultra)fijnstof



13-Apr-2018
Oud-directeur Lelystad Airport gaat op ministerie werken



12-Apr-2018
Limiet Lelystad Airport boterzacht: grens niet wettelijk vastgelegd



09-Apr-2018
Opzienbarend artikel over de constante centrale rol van Shell in het voorzitterschap van de commissie MER



09-Apr-2018
Is klimaat nog steeds abstract? Niet meer voor banken



09-Apr-2018
Plaatselijke Belangen Weerribben ondersteunen Stichting Hoog Overijssel



09-Apr-2018
Nachtvluchten Schiphol niet over hele provincie



09-Apr-2018
Nederlandse overheid weigert transparantie over CO2 normen luchtvaart



07-Apr-2018
Hoe onafhankelijk is de commissie MER?



07-Apr-2018
Teringherrie



06-Apr-2018
Provincie veegt vliegtaks voor Eindhoven Airport van tafel



06-Apr-2018
Vragen Van Raan over een ernstig veiligheidsincident op Schiphol



06-Apr-2018
Commissie-mer Lelystad Airport weer in opspraak



06-Apr-2018
Almere ontkomt niet aan vliegtuiglawaai



06-Apr-2018
Artsen Zuid-Limburg richten stichting op tegen uitbreiding vliegveld



05-Apr-2018
Campagnestart Eerlijk over vliegen



05-Apr-2018
Toename klachten vliegverkeer in 2017



05-Apr-2018
Metingen van fijnstof en ultrafijnstof rond Frankfurt tonen extreem hoge doses aan



04-Apr-2018
In Duitsland heeft een vliegtuig 43 ton kerosine gedumpt.



04-Apr-2018
Omwonenden Schiphol naar rechter om geluidscontroles



03-Apr-2018
Minister geeft toe: optreden tegen Schipholoverlast kan nog niet



03-Apr-2018
GroenLinks wil uitspraak Raad van State over gedogen geluidshinder luchtvaart



02-Apr-2018
Nieuwe actiegroep Vliegtuighinder Westeindergebied



31-Mar-2018
Minister moet eind maken aan gedoogsituatie Schiphol



28-Mar-2018
De Vliegende Hollander



28-Mar-2018
Geen vermindering nachtvluchten



28-Mar-2018
Vliegveld Eindhoven vervuild beek



17-Mar-2018
Gemeenten willen aanpak nachtvluchten Schiphol



16-Mar-2018
Kamerbrief over inbreng schriftelijk overleg voor ontwerpwijzigingsbesluit LVB mbt nachtvluchten



15-Mar-2018
Lokale politieke partijen willen groeistop Schiphol



13-Mar-2018
Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de handhaving van het aantal vliegbewegingen op Schiphol



13-Mar-2018
ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT (RTHA) WEKT SCHIJN VAN DUURZAAMHEID.



13-Mar-2018
Factsheet proces Luchthavenbesluit Lelystad Airport



13-Mar-2018
Beantwoording vragen ontwikkeling inzake Lelystad Airport en nieuwe routes



12-Mar-2018
GR18 Landelijke kopstukken op campagne voor lokale verkiezingen?!



12-Mar-2018
Klarenbeek hangt kabaal luchthavens Lelystad en Teuge boven het hoofd



11-Mar-2018
Gezondheid kinderen rondom Schiphol onderzocht: "Deze drab krijg je allemaal in je longen"



11-Mar-2018
Factsheet Mer Lelystad Airport



11-Mar-2018
Recordaantal geluidsklachten over Schiphol



11-Mar-2018
Stel ook groeibesluit Schiphol uit net als Lelystad



11-Mar-2018
Schiphol-baas draagt stokje over na jarenlang gevecht



09-Mar-2018
Groei Schiphol zorgt vooral voor meer vluchten over woonwijken



09-Mar-2018
Hersenen van ongeboren kind blijken gevoelig voor fijnstof: MRI-scans tonen dunnere hersenschors



08-Mar-2018
97 Vragen over wat er mis is in het rapport van vliegveld Lelystad



06-Mar-2018
Omwonenden Schiphol willen openbaar gesprek over inspraak



06-Mar-2018
Kettingbeding woningbouw bij Schiphol van de baan



06-Mar-2018
Lelystad Airport overbodig door betere treinverbindingen



06-Mar-2018
Vliegmaatschappijen in de clinch met Schiphol over onbenutte capaciteit



03-Mar-2018
Gemeenteraden onjuist voorgelicht over versoepeling bouwplannen



03-Mar-2018
Respijt, maar strijd gaat door



03-Mar-2018
Publiekskaarten vliegroutes Lelystad Airport



03-Mar-2018
Omwonendengroepen van diverse Nederlandse vliegvelden ontmoeten elkaar



02-Mar-2018
Provincie wil geen extra vakantievluchten: Eindhoven Airport is voor regionale economie



02-Mar-2018
Dien zienswijze in tegen Omgevingslawaai luchtvaart, hoofdspoorwegen en rijkswegen



01-Mar-2018
Vervuilde grond Schiphol naar Aalsmeerderbrug



27-Feb-2018
Wereldwijde petitie om het aantal vluchten wettelijk vast te laten leggen



26-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogt de kans op suikerziekte diabetes



25-Feb-2018
Open brief van prinses Irene



25-Feb-2018
VVD is al druk bezig de stellingen anders te interpreteren dan ze bedoeld zijn



25-Feb-2018
Mondiale kaart van door vliegen veroorzaakte roet



24-Feb-2018
Vliegverkeer boven Zwolle is toegenomen



24-Feb-2018
Juridische truc vliegveld Maastricht



21-Feb-2018
Minister openbaart 24 uur voor debat veiligheid Schiphol lijvig rapport dat maand in la lag



21-Feb-2018
Burgerinitiatief tegen Vliegtuiglawaai in West Wenen



20-Feb-2018
Schiphol nu ook in de Fabeltjeskrant



19-Feb-2018
Schiphol telt niet alle vluchten mee om meer te vliegen



19-Feb-2018
Hoezo, afwijkende vliegroutes?



18-Feb-2018
TRAILER Aviation expansion: the global cost of the carbon jet set



15-Feb-2018
Vliegtuiglawaai verhoogd bloeddruk ook bij mensen die doorslapen



15-Feb-2018
Bijdrage vervoer door lucht aan economie half procent



15-Feb-2018
Koeien en paarden in de stress door laagvliegende helikopters defensie



15-Feb-2018
Lijst van vragen over recente ontwikkelingen inzake Lelystad Airport



15-Feb-2018
Kamerleden kritisch over reparatie milieuplan Lelystad Airport



14-Feb-2018
Omwonenden van vliegveld Maastricht slepen de staat voor rechter



14-Feb-2018
Mer-deskundige adviseerde ministerie al 11 jaar



14-Feb-2018
Actiegroep naar Den Haag voor kort geding vliegveld Beek



13-Feb-2018
Adviseur stapt op om mogelijke belangenverstrengeling Lelystad Airport



13-Feb-2018
Vliegveld Twente 21 miljoen subsidie zonder resultaat



13-Feb-2018
Nadelige effecten van vliegtuiggeluid



12-Feb-2018
Schijn van belangenverstrengeling rond Lelystad Airport



12-Feb-2018
Duurzaam vliegen is een illusie



12-Feb-2018
Ending aviation tax holiday



10-Feb-2018
Grens nachtvluchten Schiphol overschreden



09-Feb-2018
In Rotterdam gaat de strijd tegen nachtvluchten door



09-Feb-2018
KLM en Martinair hebben verboden prijsafspraken gemaakt



08-Feb-2018
Inspectie Leefomgeving en Transport kan overschrijding vliegbewegingen Schiphol niet handhaven



08-Feb-2018
Overlast van Schiphol weg-definieren is onbehoorlijk



08-Feb-2018
Regels mbt bouw woningen rondom Schiphol



08-Feb-2018
Kritiek op manier bepalen overlast vliegtuiglawaai



08-Feb-2018
Geen verslag overleg vliegveld Lelystad ondanks toezegging transparantie



07-Feb-2018
Red de Veluwe is nu mordicus tegen komst Lelystad Airport



06-Feb-2018
Oegstgeest is herrie van nachtvluchten Kaagbaan zat



06-Feb-2018
Leon Adegeest stapt uit overleg vanwege schiphollen



02-Feb-2018
Dien bezwaar in tegen het besluit om het aantal nachtvluchten op te hogen!



02-Feb-2018
Groter risico borstkanker en leukemie bij vrouwen in de buurt van vliegveld Keulen-Bonn



01-Feb-2018
Ervaren piloot laagvliegroutes Lelystad levert onnodig gevaar



01-Feb-2018
Minister reageert niet op brief Actiegroep HoogoverWezep over nieuwe fouten in rapport vliegveld Lelystad



01-Feb-2018
Luchtmacht vervoerd stoffen die de samenleving in groot gevaar brengt



30-Jan-2018
Bewoners klagen steen en been over Schiphol



29-Jan-2018
Flinke toename klagers over Schiphol



29-Jan-2018
Schiphol niet de motor van de economie



26-Jan-2018
Hoe MinIenW geluidberekeningen in MER Lelystad Airport manipuleerde, en nu probeert te reframen



26-Jan-2018
Lubach verteld over de manipulaties van Schiphol



26-Jan-2018
Geen beroep op afwijzing bezwaar mogelijk



26-Jan-2018
Ministerie vergeet al bijna 5 jaar fout te herstellen



25-Jan-2018
Schiphol wil het aantal nachtvluchten vergroten ondanks overschrijding aantal vliegbewegingen.



25-Jan-2018
Heeft Schiphol zich aan het maximum aantal vluchten gehouden?



25-Jan-2018
Grenzen in zicht veilige afhandeling vliegverkeer Schiphol



24-Jan-2018
500 vliegtuigen in een dag over je huis



21-Jan-2018
Rotterdam The Hague Airport negeert adviesrapport van de verkenner om niet uit te breiden.



21-Jan-2018
Bouw huizen onder vliegroutes Schiphol



16-Jan-2018
Bevlogen Strijder Kees van Ojik vecht al jaren tegen Schiphol



16-Jan-2018
Laagvliegroutes Lelystad Airport slecht voor gezondheid



13-Jan-2018
Aalsmeer presenteert position paper Schiphol



13-Jan-2018
Ondanks enorm verlies banen in toerisme groei MAA



13-Jan-2018
Schiphol Airport, The Politics of Evidence Based Policy-making



12-Jan-2018
Ultrafijnstof verhoogt de bloeddruk bij kinderen



12-Jan-2018
Ultrafijnstof rondom Schiphol



12-Jan-2018
Vliegverkeer heeft effecten op samenstelling van atmosfeer



11-Jan-2018
Te deskundig voor Schiphol



11-Jan-2018
Grote zorgen over gevolgen fijnstof voor volksgezondheid



09-Jan-2018
Jet traffic linked to ice haze



07-Jan-2018
Wat is het groenste vervoermiddel?



07-Jan-2018
Toename van luchtvervuiling door vliegtuigen verwacht



07-Jan-2018
Vliegtuigen vliegen zonder reden lager in Ede



06-Jan-2018
Opinie - Mirjam Jager over groeiambities Schipholgroep



05-Jan-2018
Het lijkt of Eindhoven Airport moet groeien



05-Jan-2018
Roet en 16 verschillende metalen uit uitlaat vliegtuigen



05-Jan-2018
Vliegen is het nieuwe roken



04-Jan-2018
Air pollution around conception tied to birth defects



04-Jan-2018
Vogels straks verhakseld



04-Jan-2018
Vogels en vliegtuigen: een gevoelige kwestie



03-Jan-2018
Klimaatafspraak vereist stop op vliegvakanties



03-Jan-2018
Brandbrief luchtverkeersleiders: Het hangt hier van amateurisme aan elkaar



03-Jan-2018
Kans op birdstrikes bij Lelystad tien keer groter dan bij Schiphol



03-Jan-2018
Enige attractie van Buitenveldert waren laagvliegende DC 9



03-Jan-2018
Gemeenten rond Schiphol twijfelen aan milieurapport



03-Jan-2018
Diesel vervuiling kan hartproblemen veroorzaken



02-Jan-2018
Overlast van het vliegverkeer wijder verspreid



02-Jan-2018
Deel Schipholgemeenten is vertrouwen in luchthaven kwijt



31-Dec-2017
Grote kans op vogelaanvaringen bij uitbreiding Lelystad Airport



31-Dec-2017
Schiphol stelselmatig gesjoemel rond geluidsnormen



31-Dec-2017
Bomen halen vervuiling uit de lucht



30-Dec-2017
Groei Schiphol is gemanipuleerd



30-Dec-2017
Uitstoot fijnstof vliegveld Eindhoven kan gehalveerd worden



30-Dec-2017
Klimaatveranderingen zorgen voor meer vluchtelingen



30-Dec-2017
Om klimaatdoelen te halen moet luchtvaart krimpen



30-Dec-2017
Lesje creatief boekhouden van Schiphol en Den Haag



30-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



30-Dec-2017
Regeerakkoord volgen ondanks klimaatakkoord Parijs



30-Dec-2017
Op minder dan 400 meter hoogte vliegtuigen



29-Dec-2017
Meeste milieubeleidsinstrumenten voor de luchtvaart niet doeltreffend of doelmatig



29-Dec-2017
Wandelen in de bossen goed voor gezondheid



29-Dec-2017
Vliegveld Lelystad: Het argument van de verloren kosten mag geen rol spelen



28-Dec-2017
Schonere vliegtuigen zetten geen zoden aan de dijk



28-Dec-2017
Amsterdammers wakker van vliegverkeer



27-Dec-2017
Geen nachtrust tgv vliegtuigen



27-Dec-2017
Fijnstof mogelijk al dodelijk binnen 1 dag



26-Dec-2017
Vliegtuigen komen al op 1100m over



25-Dec-2017
Vliegen is meest milieuvervuilende transportmiddel



25-Dec-2017
Stiltegebieden noflyzone?



25-Dec-2017
Moet Schiphol alsnog naar zee worden verplaatst?



25-Dec-2017
Uitbreidingsplannen RTHA uitgesteld



25-Dec-2017
Uitslag stemming Tweede Kamer uitbreiding vliegveld Lelystad



25-Dec-2017
Actievoerders woedend na debat vliegveld Lelystad



22-Dec-2017
Vervang verouderde groeistrategie Schiphol door vernieuwd beleid



22-Dec-2017
Aalsmeer geteisterd door 500 vliegtuigen in 24 uur



22-Dec-2017
De Monitor (KRO-NCRV) onderzoekt overlast door vliegtuigen



22-Dec-2017
Ondanks grove fouten MER gaat vliegveld Lelystad door



21-Dec-2017
Belangenverstrengeling alom



20-Dec-2017
Red de Veluwe komt met stemwijzer gemeenteraadsverkiezingen



20-Dec-2017
Grove fouten MER toch moet vliegveld Lelystad er komen



19-Dec-2017
Ombudsman: burgers niet serieus genomen bij vliegveld Lelystad



18-Dec-2017
Besluit tot vliegveld Lelystad genomen op basis van gemanipuleerde rapporten



16-Dec-2017
Gehoorschade